Čtyři dny | Four days

Taoufiq Izeddiou/Cie Anania (Maroko)

En alerte (V pohotovosti)

Tanec
  • Čtvrtek 12. 10. / 20:00, Divadlo Archa

„Jak velká revoluce.
Jak úzká cesta.
Jak silná myšlenka.
Jak malý stát!“
(Mahmúd Darwíš, 1983)

Tanečník a choreograf Taoufiq Izzediou je jedním z předních protagonistů současného tance v Maroku. Již patnáct let zde vytváří choreografie, které jsou jakýmsi průsečíkem tradičních a moderních postupů a propojují v sobě vlivy ze marockého Severu i Jihu. Izzediouvo poslední představení s názvem V pohotovosti (2016) vychází z autorových osobních vzpomínek na súfijský obřad, kterého se poprvé účastnil jako malé dítě. Obřad pro něj znamenal vůbec první setkání se spiritualitou i s tancem, které se svým způsobem vtisklo do paměti jeho těla a později silně ovlivnilo i jeho umělecké vnímání a směřování.

Představení V pohotovosti vypráví vlastně příběh autorova duchovního zrání. Izzediou ve spiritualitě nachází jednak dávnou moudrost předků, ale zároveň i popud ke slepému násilí. Tuto dualitu pak choreograf a tanečník v jedné osobě přetváří do působivé zvukové a pohybové řeči. Na jevišti, kde se spolu s ním nacházejí ještě další dva hudebníci, zapojuje současně jak své robustní tělo, tak i zvučný hlas. Celé tanečníkovo tělo se – „ve stavu hrůzy a bdělosti“ – střídavě plně oddává boji, ale také se mu vzpírá a opětovně se do něj vrhá… V pohotovosti tu vypovídá o těle v nejvyšším stupni ohrožení.

Představení v sobě propojuje nejen tanec a hudbu, ale i poezii: ve snaze vytvořit nový choreografický jazyk čerpá Taoufiq Izeddiou inspiraci ze současné poezie i z jazyka jako takového. V tomto konkrétním případě vychází ze současné arabské poezie, především z tvorby palestinského básníka Mahmúda Darwíše. Pro tohoto autora, podobně jako pro řadu dalších moderních arabských básníků, je totiž otázka jazyka naprosto zásadní. Dokladem toho je Darwíšova narativní báseň Madih al-Zill al-‘Ali (Chvála vysokého stínu), která vznikla během obléhání Bejrútu a kterou Darwíš roku 1983 veřejně přednesl v Alžíru. Báseň je zároveň hlubokou reflexí existenciálních otázek a jako taková rezonuje i dnes.

Taoufiq Izeddiou (1975) je choreograf, tanečník, učitel a umělecký ředitel souboru Anania a festivalu současného tance On Marche. Narodil se v Marakeši, kde nejprve studoval architekturu, poté se věnoval boxu a divadlu, aby nakonec zakotvil v současném tanci. Studoval klasický, jazzový i současný tanec. Nejprve působil jako profesionální tanečník, např. v Centre Chorégraphique National de Tours, v roce 2000 vytvořil svou první choreografii. V roce 2003 založil první profesionální soubor současného tance v Maroku. Soubor Anania se doposud představil v Africe, na Středním Východě, v Evropě, ale i v Severní i Jižní Americe.

 

Délka představení: 60 min

http://taoufiqizeddiou.com/

 

Choreografie & tanec: Taoufiq Izeddiou
Hudebníci: M’Aalem Stitou & Mathieu Gaborit aka Ayato
Zvukový design: Éric Desjeux
Světelný design: Marc Lhommel
Kostýmy:  Noureddine Amir
Video: Joachim Rümke
Poděkování:  the Délégation Wallonie-Bruxelles in Rabat
Prezentace: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danses
Pruducent: Anania Danses/Taoufiq Izeddiou

Koprodukce:  Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danses, Festival de Marseille, steirischer herbst (Graz), Arab Fund for Arts and Culture AFAC

Za podpory: Klap/Maison pour la danse (Marseille), Alkantara (Lisbon), Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort, Bois de l’Aune/Pôle artistique et culturel de la Communauté du Pays d’Aix, Centre Chorégraphique National d’Orléans, Tanzquartier Wien, Institut français (Paris), Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen)

Zváštní podpora:  NXTSTP, with the support of the Culture Programme of the European Union