Zahraniční divadelní a taneční program
na festivalu 4+4 dny v pohybu 2018
Letošní dramaturgický koncept zahraničního divadelního a tanečního programu je záměrně postaven na různorodosti uměleckých přístupů v současném kosmopolitním světě. 23. ročník našeho festivalu tak představí zahraniční tvůrce a umělecké formace z Itálie, Kanady, Nizozemí, Belgie, Norska, Sýrie, Francie, Libanonu, Velké Británie, Austrálie a Maroka.
5. + 6. 10. 19:00 Divadlo ARCHA
Motus (Itálie): MDLSX
Centrální postavou výbušné psychedelické one (wo)man show je Silvia Calderoni. Oceňovaná excentrická italská divadelní a filmová herečka používá vlastní tělo, aby vyprávěla příběh o násilí, bolesti, zmatku a (sebe)přijetí. Vydává se na halucinogenní road trip za svobodou, v drásavé a dekadentní estetice sedmdesátek a osmdesátek experimentuje s DJ/VJ formátem, který jí pomáhá objevovat prostor mezi pohlavím a genderem, mezi fikcí a realitou v kaleidoskopickém queer vesmíru.
6. 10. 20:30 + 7. 10. 20:00 Divadlo PONEC
Manuel Roque (Kanada): Bang bang
Aktuální studie na téma překonávání sebe sama plná intenzivní tělesné práce a soustředěného sebezpytování. Tento hluboce osobní rituál podřízený mocné disciplíně rytmu a gravitace klade otázky o stavu a situaci současného člověka. Žádné vyprávění, žádné role či motivy, jen osamělé tělo ponořené do směsi závratě, utrpení a excitace.
https://vimeo.com/221197594
7.10. – 18:00 Divadlo Archa – Malý sál
Sarah Vanhee (Belgie): Tvoření spravedlnosti
The Making of Justice (Tvoření spravedlnosti) je film o sedmi vězních, kteří společně se Sarah Vanhee pracující na scénáři kriminálního filmu. Stejně jako hlavní postava filmu se všichni dopustili vraždy. Při tvorbě příběhu čerpají ze svých vlastních zkušeností, myšlenek a tužeb. Jako diváci můžeme jen hádat, jestli používají fikci jako prostředek k potvrzení, přesahu či transformaci své současné situace.
8. 10. 20:00 Divadlo ARCHA
Julian Hetzel (nizozemí): Automatický Odstřelovač
Performativní instalace ironicky oscilující mezi dvěma vzdálenými póly – mezi uměním a válkou. Abyste mohli zabíjet, musíte se dobře dívat – stejně jako návštěvníci galerie.
Během historie se neustále zvětšuje vzdálenost mezi protivníky boje – pěstní souboje nahradily souboje s nejrůznějšími nástroji, od nožů se přešlo k mečům, kopím, lukům, poté ke střelným zbraním, bombám, letadlům, raketám a nakonec dronům.
9.10. 20:00 Divadlo Ponec
Benny Claessens (Belgie): Hello useless – for W and friends
Sólové představení, které přinese úlevu všem, kdo se potřebují zastavit, nadechnout a dostat čas a s ním i svůj život mimo veřejnou kontrolu. Claessens se ve svém neodolatelném osobním portrétu obloukem vyhýbá povinným položkám, jako jsou představy o správném postupu, znalosti, plnění očekávání, maximální výkon, struktura, smysl věcí apod.
10. 10. 20:00 Divadlo ARCHA
Becker/Langgård (Norsko): Nová kůže
Na scénický koncert skladatelky Ingvild Langgård a scénografky Signe Becker lze nahlížet jako na hudební instalaci či uměleckou ceremonii, v níž se to minulé transformuje v budoucí. Inspirace nacházejí v mytologických příbězích o znovuzrození – jako například v tom o ženě, která sbírala staré kosti a zpěvem jim vracela život.
11. 10. 20:00 Divadlo PONEC
Mithkal Alzghair / Compagnie hek-ma (Sýrie/Francie): Přemístění
Na pozadí konfliktu dvou emocí se odvíjí choreografie syrského tanečníka a choreografa Mithkala Alzghaira. Na jedné straně naděje na záchranu v podobě útěku – na straně druhé sklíčenost z představy o nemožnosti návratu. Dílo, které má dvě části – Alzghairovo sólo a následně mužské trio –, vzniklo z analýzy dvou dynamik: nuceného pohybu a pohybu v omezení.
12. 10. 19:00 + 13. 10. 19:00 Divadlo ARCHA
NicolA Gunn (Austrálie): Skladba pro člověka a magneťák
Co uděláte, když uvidíte na břehu kanálu muže odstřelujícího kameny nějaký cíl? A co uděláte, když zjistíte, že cílem je kachna, která sedí na vejcích? Jak zareagujte? Z této situace, která se skutečně odehrála, vychází akční scénická úvaha charismatické australské performerky. Bohatou asociativní formou postojů, vzpomínek, citátů a otázek se noří do úvah o hranici míru a konfliktu, o morálním relativismu, o složitosti etické intervence a skutečné funkci umění.
12. 10. 20:30 Divadlo PONEC
Deborah Pearson (Velká Británie): History History History
Dokumentární divadlo pro milovníky filmů a pro každého, kdo se díval na obrázky svých předků příliš dlouho.
23. října 1956 přerostla poklidná studentská demonstrace v Budapešti ve spontánní celonárodní povstání proti komunistické vládě a hegemonii Sovětského svazu. Během střetů se sovětskými vojsky zahynuly desetitisíce lidí, stovky byly mučeny a popraveny. Následovala jedna z největších uprchlických krizí dvacátého století: z Maďarska odešlo až 300 tisíc obyvatel – včetně dědečka autorky inscenace.
13. 10. 15:00 + 18:00 Centrum současného umění dox
Bouchra Ouizguen / Compagnia O (Maroko/Francie): Vrány
Sugestivní pohybová instalace odkazující k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. Za dlouhých nocí se v okolí Marrákeše pravidelně odehrávaly rituály Isawa a Hmadcha, které monotónními repeticemi rytmických vzorců za zvuku bubnů přiváděly účastníky do transu.
https://www.youtube.com/watch?v=FN2_PTieCmQ&t=28s