Loading...

Čtyři dny | Four days

Místa činu 2018

site specific projekt pro Desfourský palác

výstavy, performance, instalace, divadelní premiéry, diskuse, konference, dílny pro děti

 

Neurčité principy života

Jak poznám, že se dívám správným směrem? Co když vidím něco jiného než všichni ostatní? Jak rozeznám pozorované od představovaného? Jak určím přesnou hranici mezi realitou a jejím prožíváním? A pokud něco sleduji, odehrává se to ve skutečném čase, nebo je to natolik podmíněno představou o budoucnosti a zároveň determinováno minulostí, že je všechno jinak? Mohu přesně změřit a určit, kde se nacházím? A pokud to změřím, bude výsledek opravdu přesný a je možné mít ho pod kontrolou? Natolik pod kontrolou, že bude vykazovat stále stejný, neměnný stav? Poznám-li důkladně určitou věc, uvidím ji ze všech možných úhlů? Nebo budu navždy odkázán(a) na to, pozorovat danou věc jen z jisté části? A jak je pak možné ji pochopit a dobrat se její podstaty? S jakou určitostí můžeme poznávat sami sebe – a nakolik tam vždy bude nějaká síla, která nám nedovolí vidět celek?

Letošní Místa činu jsou inspirována přemýšlením nad principem neurčitosti. Ten ve zkratce říká, že pokud sledujeme určitý jev a víme, kde se nachází, neumíme s určitostí říct, kam a jakou rychlostí se ubírá. A naopak. Totiž pokud víme něco o jeho směru a rychlosti, nejsme s to určit jeho polohu. Nepřipomíná vám to něco? Nežijeme dnes a denně s takovouto dvojakostí, která nám bez ustání dokazuje, jak nám pohyb a rychlost nedovolují přesně určit, kde se vlastně nacházíme?

Werner Karl Heisenberg měl při definování „svého“ principu na mysli elektron, ale položil jím základy celé kvantové fyzice. Z jeho teorie také plyne, že neurčitost je ve skutečnosti obrazem a hlavním principem přírody – ta má takový typ entropie v plánu. S neurčitostí je potřeba počítat v životě, ale i v tak exaktních vědách, jako je fyzika či matematika. Heisenberg byl navíc přesvědčen, že ať už se bude vývoj ubírat jakýmkoli směrem, princip neurčitosti bude vždy platný. Zkrátka že v kontextu vývoje nemůžeme chápat změnu v momentě, kdy se odehrává: můžeme ji pouze žít a zpětně identifikovat.

Právě různým podobám neurčitosti se rozhodli věnovat umělci a kurátoři projektu Místa činu, kteří pro vás v několika patrech pražského Desfourského paláce tuhle rozsáhlou výstavu současného vizuálního umění letos připravili. Tentokrát jsme jich navíc oslovili větší počet – tak, aby byla v projektu zastoupena pražská, regionální i zahraniční scéna. Zvláštní pozornost věnujeme performativnímu umění, a tak na vás čeká hned několik „uměleckých konfrontací“ speciálně zaměřených na setkání ve formátu 1:1 – divák versus performer. Budete si moci vyzkoušet, jaká je vaše percepce, jaký máte vztah k práci, jak vnímáte hmatem nebo sluchem či zda se dají zrychlovat částice…

Kromě toho letošní Místa činu nabídnou řadu diskusí a konferencí, jejichž prostřednictvím chceme reagovat na aktuální potřeby naší umělecké scény. Tématem tak budou podmínky grantových řízeních, současný provoz městských i oblastních galerií, ale taky návrhy, jak rozvíjet a proměňovat vztahy ve veřejném prostoru nebo jakou budoucnost má okolí Masarykova nádraží.

Do objektu Desfouského paláce se vracíme. Před pár lety jsme tu oslavili své dvacáté narozeniny – a teď se znovu procházíme prostorem, jako bychom se zastavili v čase. Sledujeme stopy, které jsme zde sami zanechali.

Desfourský palác na Florenci, bývalé Teissingerově zahradě, nechal v roce 1845 postavit Albert Klein von Wissenberg. Jeho záměr byl jasný: mělo jít o dobrou investici v místech, kdy se připravovala výstavba prvního pražského nádraží, dnešního Masarykova. O dva roky později ovšem rakouský podnikatel ne zcela dokončený objekt prodává, a to právě šlechtickému rodu Des Fours Walderode. Ti v té době sídlili na zámku Hrubý Rohozec, ovšem toužili vlastnit také něco v Praze. K paláci kdysi patřila zahrada či skleník, hrabě František Vincenc byl velkým milovníkem umění, a tak si v rámci festivalu můžete prohlédnout, co se z jeho působení zachovalo. Zbytek je navždy zapomenut – pod nánosem příběhů, změn, osobních představ a úsilí, z nichž některé možná lze v tomto domě ještě zahlédnout. To co uvidíte, může být velmi neurčité.

Vítejte v Desfourském paláci!

 

Denisa Václavová
kurátor programu v Desfourském paláci

 

 

Princip neurčitosti

SÉRIE VÝSTAV PRO DESFOURSKÝ PALÁC  

Kurátoři: Nina Moravcová, Libor Novotný, Tomáš Knoflíček, Radek Váňa, Ondřej Horák

Vystavující:  Dana Bartoníčková, Jana Bernartová, Filip Cenek, Magdaléna Kašparová, Alena Kotzmannová, Markéta Othová, Lucia Papčová, Janek Rous, Martin Dašek, Petra Doležalová, Marek Franz, Filip Nádvorník, Lukáš Kováčik, Vojtěch Kovařík, Martin Kubica, Jiří Kuděla, František Lozinski, o.p.s. František Kowolowski, Petr Lysáček, Jiří Surůvka), Šárka Mikesková, Michaela Rožnovská, Helmut Smits, Petr Švolba, Adéla Babanová, Joep Hinssen, Rosanne Jonkhout, Kaweh Modiri, Tomáš Svoboda, Joris Verleg, Magdalena Kwiatkowská, Mira Gáberová, Veronika Leová, Alexandra Yordanova, Nik Timková, Petr Philippov, Ondřej Brody, Eva Jiřička, Artur Magrot, Kateřina Szymanski,Veronika Franková a další.

  

Performance, instalace, projekty

Secondhand Women: Inter-mission

10.+11.+12.+13.10. 19:30
divadelní premiéra

Autorky a performerky Halka Třešňáková, Daniela Voráčková, Stefania Thors, Petra Lustigová, Helene Kvint a Rebekka A. Ingimundardóttir se ve svém novém představení ptají: Čím jsme ve svých téměř padesáti letech jiné než před dvaceti lety? „Kde“ a „čím“ je nyní naše „ženská síla“? Jsme schopné změny? Pět rozdílných ženských pohledů na téma síla na improvizovaném jevišti-obýváku…

 

Barbora Kleinhamplová a Tereza Stejskalová:
Plačky nad příliš dlouhým životem

6.10. 2018 od 19:30 + 13.10.2018 od 18:00
kadeřnictví Tomáš Veselka, Františka Křížka 12, Praha 7
premiéra

Dialog v kadeřnictví je příležitostí k úvahám o stárnutí, způsobu, jakým trávíme čas a nezamýšlených důsledcích dlouhověkosti. Jelikož se lidský život neustále prodlužuje, dystopický obraz životem unavených několikasetletých jedinců, stěžujících si na svůj osud, se brzy stane realitou.

 

Dries Verhoeven: Guilty Landscapes

Interaktivní videoinstalace určená vždy jen jednomu divákovi. Tématem je neustálá dostupnost zpráv na laptopech, v televizi a ve smartphonech, která z nás činí permanentní svědky složitých situací po celém světě.

 

Silvia Camporesi: Atlas Italiae

Projekt mapující dvacet italských regionů. Výsledkem jsou fotografie desítek opuštěných vesnic, které snad ani nejsou na mapách, rozpadajících se domů narušených divokou vegetací, bývalých letních táborů téměř zamrzlých v čase.

 

STARTPOINT

Cena pro diplomanty evropských akademií soustavně mapuje nastupující talenty již od roku 2003. Vedle úvodní výstavy v brněnském Domě pánů z Kunštátu se letos v rámci výstavy Princip neurčitosti prezentuje ve speciální podobě pop-up projektu, soustředěného na stále sílící performativní tendence v současném umění.

 

Wariot Ideal: Alkoholy (1.-9.díl)

Akční umění, vyvolávání démonů, žehličkové boty, strašný lesů pán, kurátorská práce jako hudba, art brut živě. Otevřený výtvarně akční ateliér, kde manuální výroba rekvizit volně přechází v nekontrolovatelnou performanci.

 

Montovna

Společná performance diváků a tvůrců, která se zabývá vztahem práce a volného času. Otázkou, jestli v posteli trávíme víc času odpočinkem, nebo vyřizováním e-mailů. Divácký zážitek se pohybuje na hranici aktivní účasti a vzdáleného pozorování ostatních i sebe sama.

 

CERN – urychlovač částic

Tvůrčí proces: instalace reaguje na prostor, prostředí a diváka. CERN tak může fungovat jako samostatná multifunkční instalace i jako performativní prostředí se vstupem pro diváka.

 

Tania El Khoury (Libanon):
Tam, kam mě dovedou konečky prstů

Setkání diváka a performera prostřednictvím dotyku a příběhu prožitého na vlastní kůži. Galerijní projekt je realizován ve formátu 1:1 ­ divák se s tvůrcem setkává skrze stěnu v galerii a vnímá dílo sluchem a hmatem, aniž by umělce spatřil.

 

Fenomenologické recepty – Performativní instalace

Stačí několik vybraných ingrediencí a přesných pokynů, jež mohou změnit vaše vnímání – ocitněte se ve vzpomínkách někoho jiného, přizpůsobte si na míru lživé zprávy, dejte si lehkou masáž nebo se prostě staňte součástí místnosti. Tato živá, performativní instalace rekapituluje vztahy mezi vaším vlastním tělem a objekty v prostoru. 

 

T.I.T.S.: un:tit:led

Audiovizuální performativní instalace

 

Artur Magrot/Kateřina Szymanski: Promoters

Performance

 

Veronika Franková: Oblíbená pasáž

Instalace

 

FRANTIŠKA KRÁLÍKOVÁ: STEREOTYP

Instalace inspirovaná každodenním zaznamenáváním drobných kreseb principem neurčitosti.

 

Simona Gottierová: Aha, tu si!

Performance

 

Zagros Mehrkian: Zakázaná slova

Performance

 

 

Diskuse, konference, workshopy, setkání

5.10. 18:00
Křest nového čísla časopisu Fotograf

na téma Ne – práce. 

 

6. 10. 18:00
Paměť národa NIGHT

Post Bellum pro týmy osmáků a deváťáků ze základních škol. Ti mají za úkol vyzpovídat pamětníka žijícího v jejich bezprostředním okolí. Krátká představení jsou pestrá, někdy smutná, jindy veselá a pokaždé dojemná. Výběr těch nejzajímavějších z loňských pražských projektů můžete vidět i vy. 

 

8.10. 16:00
Blokuje vás bloková výjimka?

Diskuse se zaměří na změny v metodice grantových řízení s ohledem na blokovou výjimku a s ní související pravidla pro financování kulturního sektoru. Za účasti odborníků budou projednány novinky v této oblasti z pohledu poskytovatelů i příjemců grantů a dotací.

 

9.10. 10:00–17:30
Procesy pokroku v komunitním rozvoji a proměnách veřejného prostoru.

Celodenní konference si klade za cíl zlepšit spolupráci měst a místních komunit a zjednodušit administrativu spojenou s komunitními úpravami veřejného prostoru.

 

9.10. 18:00
Komunitní projekty: Ohrožení nebo podpora veřejné správy?

Diskuze o tom, zda jsou komunitní projekty důležité a zda něco přinášejí obcím a městům. Ztěžují nám politici a úředníci život, nebo naopak pomáhají?

 

11.10. 20:00
ArtMap narozeniny

Oslava 10. výročí založení průvodce současným uměním. Večer plný hudby a map vyvrcholí dražbou živého umění.

 

11.10. 18:00
Západ není Západ

Kde a kdy vlastně Západ začíná? Dá se to určit geograficky? Jak bychom pak měli přemýšlet o napětí mezi postkomunistickými a postkoloniálními souvislostmi ve vztahu k západnímu umění? Diskuse o přístupech v umělecké kritice a kurátorské praxe vycházející z kritického postoje ke konceptu „západu“.

 

12.10. 10:00–17:00
Dobrá praxe aneb kulatý stůl městských a oblastních galerií

Setkání a burza zkušeností pro vybrané městské galerie, jejich kurátory a ředitele. Diskuze o dramaturgii galerií, o poměru vystavovaných pražských, zahraničních a místních umělců, možnostech produkce a způsobech vystavování současného umění.

 

12.10. 19:00
Večer Katedry fotografie FAMU: Velmi dobře

Znalosti pedagogického sboru (nejen) v této oblasti rychle stárnou, a tak nezbývá než se stále učit u žáků. Přejeme vám i sobě příjemné překvapení, zábavu a poučení!

 

13. 10. 16:00
Neurčité principy Adama Gebriana a Jaroslava Zimy

Procházka po okolí Desfourského paláce

 

13. 10. 18:00
Co je to umělecký výzkum a proč je na světě? Jaké jsou podoby uměleckého výzkumu v zahraničí a u nás?

Prezentace nového časopisu ArteActa a odborný workshop o uměleckém výzkumu.

 

13.10. 20:00
ARTALK narozeniny!

Přejeme Artalku vše nejlepší do dalších let a těšíme se, že jeho první kulatiny oslavíme spolu s vámi.

 

Pro děti

Profesor KŘEČEK sbírá umění, žije uměním, přímo ho žere!

Rodinná výtvarná dílna

 

MÁŠ UMĚLECKÉ STŘEVO? – Vzdělávací programy pro školy

Studenti základních i středních škol a gymnázií mohou v dopoledních hodinách ve třech patrech historického Desfourského paláce v centru Prahy navštívit vzdělávací programy k výstavě současného výtvarného umění, které jsou tentokrát orientovány na téma „sběratelství“.

 

Festivalová škola

Festivalová škola nabízí sérii přednášek a workshopů renomovaných odborníků z různých oblastí umělecké produkce (fundraising, právo, sebeprezentace, marketing, osobní rozvoj, koučink, zpětná vazba projektů účastníků, atd.).

 

Festivalový bar a café

Café a bar v unikátním prostředí paláce
Program ve festivalovém baru ›

 

CELKOVÝ PROGRAM FESTIVALU ›