Loading...

Čtyři dny | Four days

Out of the box – projekty zaměřené na veřejný prostor

Čtyři dny se účastní projektu Intersekce v rámci Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2011

Umělecké projekty z oblasti divadla, tance a výtvarného umění představené v této sekci intenzivně pracují s místem a reagují na architekturu, scénografii a design veřejného prostoru. Vybraní umělci tematizují architekturu a urbanismus města, ve kterém lze být aktivním účastníkem, hybatelem prostoru a skutečným divákem nového scénografického obrazu. Projekty vybrané prezentují různé umělecké přístupy a práci s veřejným prostorem – site specific, intervence, improvizace, performance, instalace. Hlavním dramaturgickým motivem projektů je hra, mapování a zkoumání ikonografie města a společný zájem o komunikaci ve veřejném prostoru, namířenou především na jeho obyvatele.

Koordinátorka Out of the Box: Denisa Václavová, Čtyři dny
www.pq.cz

 

––

16. června v 18.00 vernisáž, od 17.–26. června denně

TOMÁŠ SVOBODA // STAGING – instalace

parkoviště na Národní třídě (roh ulice Mikulanská a Národní)

Projekt pomocí jednoduchého instalačního prvku uvádí všednodennost na scénu a podrobuje ji diváckému zkoumání. Umožňuje přenastavení situace tak, abychom mohli pozorované začít vnímat jako scénické.

Tomáš Svoboda studoval na pražské AVU a na SAdBK v Karlsruhe. Je spoluzakladatelem galerie Display, nyní Tranzitdisplay. Pracuje s nenarativním textem a jeho schopností nést informaci, případně vztahem mezi textem a obrazem, ale nenechává stranou ani sociální témata, analýzu médií a rozličných komerčních informací. Jeho instalace a videa se týkají transformace prostředí a posunů ve stereotypním vnímání. Zkoumá možnosti vyprávění abstraktních příběhů a rozvíjení situací, ve kterých je klíčová část sdělení přesunuta na samotného diváka.

––

17. června v 18.00

VOICEQUAKE / AKČNÍ SBOR // STAGE CODE & LA GRANDE BANDE & HOSTÉ

setkání na piazzetě Národního divadla, procházka městem

Staré město pražské je dnes už téměř neautentickým místem plným turistů a jim na míru přizpůsobených „služeb“. Je to ale také pitoreskní prostor plný architektonických skvostů, tisíceleté minulosti a otisků mnoha minulých i současných životů. Na každém kroku centrem Vás provází Mozartové, rytíři a prodavači ze všech zemi světa. Levný planetární glanc made-in-China podkreslený globální popmusic se spojuje  s dokonalou operní scénografii. Toto vše potom splývá s normálním životem.

Voicequake Vás zve na neobvyklou pouť po nejrůznějších městských zákoutích, která oživujeme podle svých představ. Hlasy minulosti zde ostře kontrastují se zpěvem budoucnosti, zasněná vize se pere s komerční hyperkonkrétností, český grunt se vypařuje v globálním blábolení, slova, zpěv a pohyb vytvoří idiotické, logické, cenné i absurdní jevy a struktury. Voicequake používá hlas, zvukové stopy, performanci a prvky flash-mobu.

Vstup volný. Pozor – počet diváků omezen. Rezervace nutná (uveďte jméno a počet vstupenek) na emailu denisa.vaclavova@pq.cz

Realizační tým

  • Stage Code & La grande bande & Hosté
  • koncepce a dramaturgická příprava: Daniela Voráčková, Philipp Schenker
  • hudební spolupráce/sbor: Matěj Kroupa / La grande bande
  • výtvarná spolupráce: Rasťa Juhás, Magdalena Prousková
  • finální režie/dramaturgie: Philipp Schenker a kol.
  • produkce: SPREAD O.S.

STAGE CODE // Divadelní formace STAGE CODE, založená Danielou Voráčkovou a Philippem Schenkerem, působí v Praze od roku 1999. Ve spolupráci s různými českými a zahraničními umělci vytváří divadelní projekty různých divadelní žánrů (vizuální divadlo, object-theatre, site-specific, pouliční divadlo, kabaret, dramatizace textu, divadlo pro děti). Uměleckou tvorbu STAGE CODE organizačně a produkčně zastřešuje SPREAD o.s.

LA GRANDE BANDE // Sbor La grande bande pod vedením hudebního skladatele a violisty Matěje Kroupy vznikl v roce 2004. La grande bande má široký repertoár zahrnující jak díla významných světových, tak i českých skladatelů a provádí také skladby svého sbormistra. Sbor vystupuje při nejrůznějších příležitostech, jako jsou například vernisáže, na mnohých akcích, ale dává i samostatné koncerty; pravidelně zpívá při bohoslužbách na kůru kostela svatého Štěpána.

––

20. června celý den (00:01-23:59)

HANDA GOTE // URBAN CAMPING

piazzeta Národního divadla

Nenásilná intervence ve zbytcích veřejném prostoru
Dvacetičtyřhodinové kempování na piazzettě Národního divadla

Dvacetičtyřhodinové táboření na piazzettě u Národního divadla ve vlastnoručně vyrobených ceremoniálních maskách a oděvech. Odpočinek, rozhovory a hry, blíže neurčené ceremonie, vztyčování přenosného chrámu pro blíže nespecifikovaná božstva, příprava jídla a krácení času hrou na vlastnoručně vyrobené hudební nástroje, zpěvem a tancem, výroba hrotů šípů a dalších praktických nástrojů z dostupného materiálu (lahvového skla, které v našich podmínkách nahrazuje těžko dostupný obsidián nebo pazourek), dvou až tříhodinový obřad vzývání peněz.

Účastníci campu žádným způsobem neatakují kolemjdoucí nebo přihlížející, jediným komunikačním prostředkem je radikální absence jakýchkoliv vnějších znaků příslušnosti k většinové společnosti. Nomádští umělečtí bezdomovci se zajisté ničeho nemusí bát, i oni vědí, že normální je přizpůsobit se. Nepřizpůsobivost stojí proti řádu přírody, tak jako sama kultura.

Jakékoliv shromáždění lidí je legitimní i v případě, že nechce dosáhnout žádného konkrétního cíle.

Připravili a účastní se: Handa Gote research & development a hosté
Tomáš Procházka / Robert Smolík / Pasi Mäkelä / Martin Janíček / Miloš Šejn / Jan Dörner / Jakub Hybler
produkce: jedefrau.org Cavina/Kalivodová
foto: Martin Vosáhlo

Umělecká skupina Handa Gote research and development je konceptuální postdramatické divadlo, střídající ve svém instrumentáři zvukové instalace, pohybové a taneční divadlo, živou hudbu, výtvarné divadlo a technologie. Vyznačuje se skrytou poetikou a ojedinělou estetikou. Jejich tvorba je ovlivněna minimalismem, východní filozofií i hnutím Do It Yourself, propojováním starého s novým na bázi technologické i ideové. Handa Gote v sobě mísí české kutilství, recyklaci objektů i technologií a inspiraci japonskými estetickými kategoriemi wabi a sabi.

 ––

21. června, 22:00

Večer současného českého videoartu

piazzeta Národního divadla

Tento večer se zaměří na české vizuální umělce od nejmladší až po starší a již etablovanou generaci.Vybrané filmy představí různé přístupy a témata českého site-specific, video-performačního, video-instalačního, vizuálně intervenčního či konceptuálního, politického a sociálně dokumentárního videoartu. Tato prezentace českého videoartu se soustředí na filmy vizuálních umělců a nabízí bohatou a různorodou škálu možností umělecké realizace prostřednictvím tohoto média.

Připravila: Denisa Václavová, Čtyři dny
Délka projekce: cca 60 minut

Prezentovaní umělci:
Dušan Zahoranský // Tomáš Svoboda // Zbyněk Baladrán // Eva Jiřička // Jan Nálevka // Adam Vačkář // Aneta Mona Chisa + Lucie Tkáčová // Jakub Nepraš // Sláva Sobotovičová // Radim Labuda // Ondřej Brody // Michal Pěchouček // Jan Pfeiffer // Martin Kohout // Marek Ther

Podrobný program:

Zdokonalení/Improvement, 2009, Adam Vačkář
délka/duration: 5 min.
Fly, 2009, Tomáš Svoboda
délka/duration: 3,57 min.

If not us, who? If not now, when?
living sculpture/performed in Komarno, Slovakia, 2010
Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová
délka/duration: 3,30 min.

Ayahuasca, 2007, Jakub Nepraš
délka/duration: 2 min.

40 000 000, 2010, Zbyněk Baladrán
délka/duration: 7,23 min.

Part I., 2008, Dušan Zahoranský
hudba/music: Jiří Bezděk
délka/duration: 3,08 min.

Našla jsem v lese/Found in the Forest, 2006, Eva Jiřička
délka/duration: 2,40 min.

All Together Now, 2007, Jan Nálevka
délka/duration: 4 min.

Tajemství tiché pošty/The Silent Post Secret, 2003, Michal Pěchouček
délka/duration: 7,4 min.

5A Untitled, 2011, Martin Kohout
ukázka ze 40min. videa / sample from 40min long video
délka/duration: 2,22 min.

Předpoklad III./Prevision III., 2009, Jan Pfeiffer
délka/duration: 2,39 min.

Jak to bolí, 2009, Sláva Sobotovičová
délka/duration: 1,11min.

A ty se ptáš, co já?/The winner takes it all, 2003, Ondřej Brody
délka/duration: 5,15 min.

Vestido Nuevo (Nové šaty/A New Dress), Madrid, 2008, Radim Labuda
délka/duration: 5,40 min.

Burger und Ther (American Period), 2004, Mark Ther
spolupráce/in collaboration with:  Gebrant Burger (NL)
délka/duration: 3,21 min.

––

26. června ve 20.30

JAN LEPŠÍK / EGON TOBIÁŠ // OCTOBRIANA VERSUS GAGARIN // loutkový komiks

piazzeta Národního divadla

Divadelní představení Octobriana versus Gagarin prolíná řadu postupů a technik. Části jsou uchopeny formou loutkového divadla, které se hraje ve veřejném prostoru a současně je zvětšené promítáno na plátno. Tento postoj umožňuje kombinovat sekvence loutkově-animované s živou hereckou akcí. Vše je prokládané živou hudbou a i něčím, co by mohla být zřejmě jistá forma tance. Podstatná je energie představení, divokost, improvizace, adrenalin, taktéž precizní výtvarná podoba celého kusu. Autoři rozhodně popírají, že by se jednalo o loutkovou pornografii.

Octobriana: Tys o mě fakt neslyšel?
Gagarin: Ne…. ani slovo….  Já byl iks let zavřený v hvězdnym městečku. Trochu jsem se kamarádil s Neználkem, Kuchtíkem a Knoflenkou…… Dohromady nikoho neznám.

text: Egon Tobiáš
výtvarník loutek a scény: Jan Lepšík, Jan Kačena
režie: Jan Kačena
hrají: Jan Lepšík a spol.

Mgr. Jan Lepšík je absolventem herectví na Katedře alternativního divadla DAMU. Od  roku 1995 působil jako herec Činoherního studia Ústí nad Labem. Zde spolupracoval s dětskými domovy jako vedoucí divadelního kroužku a s romskými dětmi v divadelním projektu Bareder papežis. V roce 2005 svou aktivitu přesouvá do Prahy, působí v divadlech Na zábradlí, Divadlo v Řeznické, La Fabrika a MeetFactory. Od roku 2007 je spolu s Viktorií Čermákovou pedagogem hlavního hereckého oboru na Vyšší odborné škole herecké v Michli. Dále spolupracuje s o.s. Mezery, kde se účastnil projektůPorta apostolurum, Na Fidela mi nesahej, Zdař bůh, Do Židů a dalších.

––