ARCHIV 2006 2006 | SITE-SPECIFIC MOSTAR 06 | ARCHIV 2005-1996 » |
dokumentární film Dana Senna
FESTIVAL 2006 Čtyři dny si pro 11. ročník festivalu vybraly tři různé pražské lokality. Vedle programově spřízněných divadel Alfred ve dvoře a Ponecse centrem l11. ročníku festivalu stal opuštěný ČINŽOVNÍ DŮM v centru Prahy (bývalá stomatologická poliklinika) v Jungmannově ulici č.p. 21. Festival tak vedle předních světových tanečních a divadelních souborů představil interaktivní site-specific projekt, který měl za cíl především oživit veřejný prostor uměním – uměleckou akcí, která překvapí obyvatele Prahy tam, kde ji nečekají. Projekt zahrnoval divadelní představení, výtvarné projekty, instalace, přednášky o architektuře, projekce, koncerty apod.
- Svět bez kazu? - Kaz zarytě podrývá dokonalost a zároveň je její nechtěnou ozdobou, subverzivní bižutérií. Kaz vytváří a zvýrazňuje hranice mezi tím, co je bezchybné a tím, co neuspělo. Kaz vzniká nedodržováním určitých pravidel a způsobuje defekt. Kaz nutí systém, aby byl ve střehu, hledal chyby, reagoval, měnil se a přizpůsoboval se. Kaz stimuluje. Svět bez kazu neexistuje.
|
|
||
Divadelní
a taneční představení Jo Strømgren Kompani (Norsko): Klášter
MOUVOIR / Stephanie Thiersch (Německo/Francie): Pod zeleným trávníkem
Systeme D / Dominique Porte (Kanada / Francie): Více sama, než sólo
The
Lucidity Suitcase Intercontinental
Teatr
Cinema (Polsko):
Kristýna
Lhotáková & Ladislav Soukup
Jiří
Adámek (ČR): Tiká tiká politika
|
|||
Site specific projekty: Vedlejší účinky - interaktivní divadlo - unikátní umělecká ambulance v Domě kulturních služeb více »
Indikace – výstava současných konceptuálních umělců více »
Odradky (nebytové prostory) - zvukové, obrazové a kinetické dialogy s podložím místa více »
Site-Diagnostic-Art - instalace a výtvarné projekty (VŠUP, DAMU, FAMU, FaVU, ČVUT, JAMU) a další českých a zahraničních umělců více »
Ordinační hodiny – prezentace vystavujících umělců a organizací, komentované prohlídky více »
Archterapie
– přednášky a diskuse o architektuře : Projektil architekti - aktivní přednáška po celém Domě... Ateliér tvoří architekturu znalou tradice, inovativní typologie a technologie. Razí spojení současného umění, designu, architektury a krajiny místa. V rámci Archterapie v Domě - přednášky a diskuse o architektuře. Pořádá o.s. Kruh více »
Martin Rajniš: Stavba a právo na vzpouru - přednáška. O čem nyní přemýšlí? Co realizuje a pro koho? Co mu vadí? Jak je možné v České republice realizovat stavby podle vlastních představ? více »
Nadstandardní léčba – jak číst Jungmannovu ulici a její okolí:
Zdeněk Perský: - zločiny perského prince v ulicích Prahy - přednáška s video materiálem z 80. let 20. století. Zdeněk Perský (*1966) je napravený kriminálník. Od roku 1980 působil zejména v okruhu Václavské náměstí - Lazarská - Hlavní nádraží. Za krádeže, podvody a loupežná přepadení si odseděl celkem čtrnáct let ve vězení. V roce 1999 začal meditovat a psát. Skončil s životem v podsvětí a usiluje o nápravu svých někdejších kolegů
doc. PhDr.
Jiří T. Kotalík, CSc. - historik architektury, autor
více než osmdesáti odborných statí a článků, recenzí, katalogových
textů a publikací z oboru novověkých dějin architektury
a umění a ochrany kulturního dědictví (např. spolupráce
na realizaci projektů Deset století architektury, Letem
českým světem, Tvář naší země - krajina domova). Happy Hour - Divadla Archa: Archa.lab - chemické procesy v divadle - šťastná hodina laboratorních pokusů. Opačné spiny, uzlová plocha, delokalizované radikály, orbitály a hybridy. Nebezpečí exploze
U-mně jím vařit – umně neumělé vaření Halky Třešňákové a jejích hostů více » Doma a za humny – mezinárodní divadelní symposium o cestování více » Art in Heart – projekce současného českého a slovenského video artu + video večer performancí z Drážďan, Bukurešti a Kišiněva více » Krach umění! – všechno už tu bylo! odborná agentura prověří originalitu vašich nápadů na umělecké dílo. více »
Café Kazisvět
- realizace: Jednotka/Unit
|
|||
Sympozium Doma a za humny – mezinárodní divadelní symposium o cestování - jsou současné divadelní a taneční skupiny cestovní agenturou, nebo mají skutečnou potřebu konfrontovat svoji tvorbu se zahraničním publikem? Věřte nevěřte, co se přihodilo našim umělcům na cestách... Sympozium se koná v rámci evropské divadelní sítě Festivals in Transition více »
|
|||
Koncerty The Richie Success - koncert industriální R´n´R, elektronické psychadelie, kytarové groovy, germánské texty a taneční rytmy v podání hudebníků z Prahy, New Yorku a Švýcarska
Spolupořadatel: hlavní město Praha, Manghi Group, Městská
část Praha 1 Ve spolupráci s: o.s. Kruh, Jednotka/Unit, o.s. mamapapa, Komunikační prostor Školská 28, Divus, Asociace Mlok, radio lemurie, VŠUP, FAMU, DAMU, ČVUT, JAMU, FaVU.
Podpořili: Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury, Alfred ve dvoře, Divadlo Ponec/Tanec Praha, Goethe- Institut Prag, Institut Français de Prague, Canadian Embassy, Polský Institut v Praze, Divadelní ústav, WD LUX, AltySound, Panasonic.
Mediální partneři: Přehled kulturních pořadů v Praze, Radio 1, Český rozhlas 3 - Vltava, České noviny, Taneční zóna, Umělec, Prague TV
|
|||
Mostar
Site Specific město Mostar – leden - prosinec 2006 Projekt Mostar Site Specific zahrnoval dvě fáze. První fází byla série workshopů, jež byly organizovány během dubna a května 2006. V rámci těchto akcí přijížděli do Mostaru, do Bosny a Hercegoviny čeští umělci komunikovat, porovnávat a předávat si své zkušenosti s kolegy z výše zmíněného regionu.Šlo o čtyři workshopy, které byly orientované na managment site specific nezávislých produkcí, dramaturgie a režie, komunikace s nedivadelním prostorem a scénografie v nedivadelním prostoru. Workshopy představily, především mostarským studentům nově otevřené divadelní katedry na Univerzitě Djemala Bijedica a dalším mladým místním umělcům, možnosti využití veřejného prostoru pro prezentace divadelních prací. Tyto dílny byly velmi zásadní pro mladé umělce; nejen že představily netradiční pohled na divadlo, na které nejsou zvyklí, ale především otevřely prostory pro tvorbu mladých umělců, kteří v Mostaru, městě s dvěmi divadly, nemají možnost představit svoji práci. Dramatik a režisér Miroslav Bambušek přijel do Mostaru, aby rekognoskoval prostor a vytvořil si kontakty pro práci, která se měla realizovat v druhé fázi projektu v říjnu 2006. Započala práce na projektu Bystander effect-Stanica Titanic, šlo o jakési logické vyústění první fáze realizovaných workshopů. Od července do poloviny září 2006 vznikal dramatický text Stanica Titanic – na základě studia pramenného materiálu k souvislostem občanské války v Bosně a Hercegovině, potažmo v celé bývalé Jugoslávii, který se vztahoval k přítomnosti této lokality /to bylo základní hledisko studia/.10. 10. 2006 realizační tým vyrazil do Bosny a Hercegoviny do Mostaru. Ještě ten den byl učiněn konkurz – již předem iniciovaný prostřednictvím jednoho z koproducentů, mostarského Teatru Mladih – kde bylo vybráno pět herců z cca třiceti uchazečů. Premiéra inscenace textu Stanica Titanic se uskutečnila 24. 10. 2006 v OKC Abraševič v hlídkové věži nezávislé kultury v celé Hercegovině. Inscenace měla ještě dvě reprízy. Dále se zrealizovali tři živé performance /inscenace pouličních incidentů 28. 10. 2006/. Primárně naší zkušeností bylo, že v tomto prostředí válka zdaleka neskončila /i když panuje klid zbraní/. A tak jedním z cílů našich uměleckých aktivit bylo nastavovat zrcadlo této společnosti plné rozporů. Činili jsme tak jak cestou volných performancí /inscenovaných pouličních incidentů/, tak cestou jedné ucelené inscenace /Stanica Titanic/.Primární bylo setkat se s místními lidmi a přivést je na myšlenku ozdravného působení umělecké nadstavby. Výše jsme hovořili o tom, že centrální částí našeho projektu bylo vytvoření divadelní inscenace na téma postjugoslávské přítomnosti s místními herci, v adekvátním prostředí a pro občany města Mostar. V rámci přípravy výše zmíněné inscenace docházelo k pozitivní reflexi přítomné situace v tomto městě a v tomto regionu, což bylo pro obě strany přínosné. Dále vstupní práce na textu na místě realizace byla pozitivně poznamenána společnou reflexí mostarské současnosti, jejíž plody jsme zapracovávali přímo do chystaného textu hry. Touto cestou docházelo k hlubokému poznávání souvislostí a k otvírání určitých společenských tabu. Mezinárodní význam tohoto projektu byl zakotven v předpokladu pomoci českých umělců při reflexi komplikovaných vztahů v konfliktní bosensko-chorvatské lokalitě, kterou Mostar bezpochyby, i po válce, je. To byl náš úkol a ten, domníváme se podle svých zkušeností, jsme splnili. Organizátor projektu: Čtyři dny, o.s.
|
|||