Čtyři dny | Four days

Naslouchání zvláštním novým světům

Série představení pro jednoho diváka a intimních performance lectures nabízejících možné cesty naslouchání.

Susana Botero Santos, Magdalena Malinová, Katharina Joy Book, Michał Salwiński, Nikola Janković, Eszter Koncz.

7. 10. Pátek
/ Jednotlivé performance dle časového harmonogramu
17:30–19:30 Erpet Smíchov
8. 10. Sobota
/ Jednotlivé performance dle časového harmonogramu
14:00–19:30 Erpet Smíchov

 

Co rok, co měsíc, co den, možná co každých pár minut se probouzíme do nové, ještě zvláštnější a ještě nesrozumitelnější verze současného světa. Všechno je divné a co fungovalo dřív, nyní neplatí. Ztrácíme kontrolu a ztrácíme schopnosti naslouchat sobě, svému okolí i druhým, třetím a především těm, kteří stojí na konci dlouhé řady.

Skupina umělců a umělkyň z ateliéru DAMU facilitovaného Sodjou Lotker a Petrem Dlouhým nepřináší odpovědi, ale přináší praxe, jak se nalazovat na stále divnější svět a situace, kterými jsme přehlceni v každodenním životě. Skrze 1:1 situace, performance lectures a živé instalace nabízí prezentované práce způsoby, jak se vztahovat k neuchopitelné přítomnosti a učí nás, jak rezignovat z pozic a zažitých vzorců myšlení, které již nedávají smysl.

Pokud se naučíme naslouchat, budeme mít sílu jednat?

 

umělci/umělkyně

Susana Botero Santos
Magdalena Malinová
Katharina Joy Book
Michał Salwiński
Nikola Janković
Eszter Koncz

 

Harmonogram

Susana Botero Santos [15 min] / 10 diváků
7.10.    17:30 + 19:15
8.10.    17:30 + 19:15

Magdalena Malinová [10 min] / 1 divák
7.10.    18:00 + 18:15 + 18:30 + 18:45 + 19:00
8.10.    16:00 + 16:15 + 16:30 + 16:45 + 17:00 + 18:00 + 18:15 + 18:30 + 18:45 + 19:00

Katharina Joy Book  [10 min] / 1 divák
7.10.    18:00 + 18:15 + 18:30 + 18:45 + 19:00
8.10.    16:00 + 16:15 + 16:30 + 16:45 + 17:00 + 18:00 + 18:15 + 18:30 + 18:45 + 19:00

Nikola Janković [10 min] / 1 divák
7.10.    18:00 + 18:15 + 18:30 + 18:45 + 19:00   
8.10.    16:00 + 16:15 + 16:30 + 16:45 + 17:00 + 18:00 + 18:15 + 18:30 + 18:45 + 19:00

Michał Salwiński [40 min] / 1 divák
8.10.    14:00 + 15:00 + 16:00 + 17:00 + 18:00

Eszter Koncz: River Room [75 min] / 40 diváků
7.10.    TBA
8.10.    TBA

 

registrace

Jednotlivé performance se budou odehrávat v šatnách ve spodním patře sportovního centra Erpet. Performance Michała Sałwinského se uskuteční venku. Pro účast není nutné se dopředu registrovat, doporučujeme však přijít s předstihem. 30 minut před začátkem programu bude v okolí šatny host/hostitelka, osoba, u které se bude možné zapsat na konkrétní čas.

Pokud by pro vás bylo důležité mít jistotu rezervovaného místa, napište o konkrétní termín na petr@altart.cz

 

přístupnost

Performance Susany Botero Santos, Kathariny Joy Book, Michała Sałwinského budou v anglickém jazyce, práce Magdaleny Malinové a Nikoli Jankoviće jsou přístupné v češtině a angličtině. Šatny, ve kterých se představení odehrávají mohou působit stísňujícím dojmem. Účast vyžaduje větší či menší úroveň divácké participace.

 

Další informace

Susana Botero Santos: Anamorphosis´ Journeys (15min version)

Anamorphosis´ Journeys je zkoumání těla jako média, které mění identitu, dotýká se marnivosti, narcismu, intimity, sexuality, erotiky a krásy. Médium se stopami křehkosti a radosti. Anamorphosis´ Journeys je performativní přednáška, která je součástí výzkumu příběhů lidského těla, kostýmů a performativity, který Susana zahájila v roce 2019. Odhalením osobního deníku Susana otevírá své ženské tělo, aby se zamyslela nad širšími společenskými tématy podmiňujícími lidská těla: stereotypy krásy, náboženský útlak, násilí, kultura těla.

Susana Botero Santos je kolumbijská textilní návrhářka, performerka a umělecká režisérka pracující v oblasti filmu a divadla. Hlavním předmětem její práce je zkoumání těla jako materiálu a performativity kostýmů a masek. Ve své praxi se zamýšlí nad politikou a proměnami těla – časovými nebo trvalými – a nad vzhledem jako fenoménem, který podmiňuje kulturu a nastavuje protokoly společenského vystavování těl. Inspiruje se lidskou anatomií a osobními příběhy, navrhuje textilní povrchy a vytváří s nimi performance. Vystudovala textilní design na Chelsea College of Art and Design v Londýně a v současné době dokončuje magisterské studium režie objektového a autorského divadla na pražské DAMU.
https://www.susanaboterosantos.com/

 

Magdalena Malinová: Texture of Sensuality

Textura smyslnosti je krátká performance, která je koncipovaná jako individuální divácký zážitek na cca 8 minut.  Projekt ohledává možnosti divadelní intimity a doteku. Jaké to je, když si divák svoji zkušenost tvoří zcela sám a podle jednoduchých indicií. Textura smyslnosti se snaží divákovi snadnými pravidly dopřát chvilkového pocitu svobody a, toho, že si může dělat, co chce. Pomocí hudby a banální činnosti ho přivádí do krátkého kontemplativního, hravého stavu, který je pro současnou každodennost tak cenný. 

Hmat a chuť jsou podle mě intenzivnější smysly než zrak a sluch. 
Uzavři se do sebe, 
buď chvilku sám/ 
nech své ruce a čich vést. 
Zapochlouchej se,
nemysli,
tvoř.

Magdalena Malinová je filmovou a divadelní herečkou, tanečnicí a performerkou. Vedle studia katedry Alternativního a loutkového divadla vystudovala také divadelní teorii a kritiku. Projekty, na kterých se jako spolutvůrkyně účastní, většinou protkává dokumentární a sociální tematika.
Ve své individuální umělecké tvorbě se Magdalena Malinová zaměřuje na performativní potenciál jídla, jelikož její celoživotní vášní i životní filozofií je pečení. 

 

Katharina Joy Book: Doll Crush Salon

Doll Crush Salon je představení pro jednoho diváka*divačku, při kterém si necháte namalovat obličej (nebo učesat vlasy či udělat nehty) zatímco si budeme povídat o věcech jako smrt a sex (nebo peníze či koně). Salon si můžete představit jako drbání o vašich temných myšlenkách v dospělosti s amatérskou kadeřnicí pro teenagery. Všechna sezení budou přísně důvěrná a někde na vaší kůži či vlasech zůstane otisk našeho rozhovoru.

Katharina Joy Book je spisovatelka a performerka. Mezi její poslední představení patří Yours Now (Praha, 2022), Tornado Watch s Eszter Koncz (Berlín, 2021) a Sandbox s Dora Rodriguez (Praha, 2021). V současné době žije v Praze a studuje magisterský program režie autorského a objektového divadla na DAMU. 
www.instagram.cz/katharina.joy

 

Nikola Janković: Fear Washing

Fear Washing je 1:1 performance inspirovaný opravdovým ritualem, který provozuje moje babička v Srbsku, a která o sobě řiká, že je čarodějka.
Takzvané zlé oko je negativní energie, která vstupuje do člověka ve formě malých nebo velkých strachů, často se hromáždí a přitahuje neštěstí. Pokud se zlého oka chceme zbavit, musíme projít specifickým rituálem, který provozuji vyloženě ženy.
I když nejsem žena, moje babička mi pár triku ukázala………….. Čeho se bojíš?

Nikola Janković pochází ze Srbska a narodil se ve městě Čačak. V Praze studuje magistersý prográm katedry alternativního a loutkového divadla na DAMU, na které také vystudoval bakalářský obor herectví se zaměřením na autorskou tvorbu. Ve své divadelní tvorbě se zabýval problematikou cizinectví, emigrace a identity a momentálně zkoumá téma rituálů spojených s pověrčivosti a snaží se je zdivadelnit.

 

Michał Salwiński: wayfaring with a line ~ ongoing research

Individuální rozhovor, konverzace pomocí kreslení a psaní.
Jedná se o fragment výzkumu možných způsobů bytí ve světě.
Vidím bílou čáru na obloze, bílý oblak, který po sobě zanechalo na obloze letadlo. Vidím čáry na listu, který vítr rozpohyboval po chodníku a pak takové čáry naleznu i na mých rukou. Kresba se snaží tuto cestu vysledovat. „Kresba není vytváření obrazu, je to stopa pohybu.“ – Tim Ingold

Michal Salwiński se ve své tvorbě zaměřuje na performance, které jsou koncipovány jako jeden divák na jednoho perfomera, zkoumá potenciál performativních procházek, ve svých projektech převážně kombinuje story – telling, kresbu a často čerpá z autentických atmosfér jednotlivých míst. Jako performer se rád stává průvodcem diváků do světa zranitelnosti a jinakosti. 

 

Eszter Koncz: River Room

River Room se odehrává v multimediální krajině v útrobách sportovního centra Erpet. Diváci jsou zváni k pozorování ptáků, uvolnění se, zaměření se na detaily a k ověření prostorového vnímání přítomných (nebo nepřítomných) nelidských bytostí během hodinového představení.

River Room je neproveditelná hra mapující prostředí, které je v pohybu, fragment světa při svém vzniku. Tato mapa přesto není statická: chvěje se, proudí, otáčí se. Jestli je všechno v pohybu, kde je zde?

Představení se odehrává v místnosti v Praze a Praha je do tohoto pokoje přičarována. Místní flora a fauna, dlažební kostky a řeka, a vy, jak vše pozorujete. Všechno je společně vetkáno do řady pomalých obrazů, které plynou jako řeka. Pod povrchem se fragmenty pokoje samy řadí a přeřazují do příběhů. Cokoliv může být ptákem, pokud si nedáváte pozor.

_ koncept a performance: Eszter Koncz
_ mentoři: Cristina Maldonado, Tomáš Procházka, Viktor Černický
_ zvláštní poděkování: Katharina Joy Book, Alena Novotná, Adela Gajdosoví, Kristine Hupfeldt, Kristyna Jaluvková, Valtteri Alanen

Eszter Koncz je maďarská umělkyně, v současnosti žijící a studující v Praze. Pracuje v oblasti performance artu, intermédií a vizuálního umění. Zajímají ji krajiny, mapy, města a bytosti – lidské i ne-lidské – které je obývají. Ve své tvorbě prozkoumává, dokumentujte a představuje si vztahy mezi těmito obyvateli, kteří tvoří prostor v přítomnosti, minulosti nebo budoucnosti.
https://eszterkoncz.com/