Loading...

Čtyři dny | Four days

Everything Burns_traces

MOTUS (Itálie)

Premiéra filmu
  • Čtvrtek 9. 9. / 20:00, ve škole
Zdarma

Světová premiéra TEATRI DI ROMA 9.9. 2021 – SPECIAL offshoot pro 4+4 dny v pohybu

 

Někdy má potřeba, která je základem uměleckého díla, hodně společného s materiálními překážkami nebo nutnostmi. Video Everything Burns_traces, které je součástí našeho nového projektu Everything Burns, bylo natočeno kvůli tomu, že jsme se nemohli fyzicky zúčastnit festivalu 4+4 dny v pohybu v Praze, který nás pokaždé velmi vřele přivítal… Tímto tedy slavíme 30 let Motusu a doufáme, že se budeme moci do Prahy vrátit a potkat se se skvělým publikem a organizátory festivalu!

Materiální překážky byly výchozím bodem k přehodnocení a rozšíření hranic našeho představení, kdy se kamera vydá do nitra scény do bezprostřední blízkosti hereček, aby zachytila jejich dech, šepot a záhyby jejich těl v popelu.

Po umělecké cestě do postavy Antigony jsme si dlouho přáli pokračovat ve zkoumání tragických ženských postav, jejichž odkaz a vliv rezonují dodnes. S výzkumem jsme začali ještě před lockdownem a nyní se nevyhnutelně představil v novém světle a naléhavosti.

Pandemie a klimatická katastrofa znamenají konec jedné éry a Trojské ženy začínají právě na konci. Je to neobvyklá tragédie bez zápletky, konfliktů a vyvrcholení. Spory již vypukly, ale vlastně už je po všem, vše se již stalo: Trója je zničena. Ženy, které byly degradovány na válečnou kořist, čekají na rozdělení, brzy budou odjíždět po moři jako otroci na cizí území. Není tu zápletka, ani děj, pouze nekonečné vyvolávání duchů minulosti.

Hekabe pohřbívá svými slovy mrtvé,
Kasandra svými slovy rozněcuje budoucnost.

Ústředními tématy jsou ale bolest a trýzeň žalu, který – kromě osobního – otevírá i výsostně politický problém. Za která těla máme truchlit a za která ne? Jak můžeme vyjádřit smutek, bolest ztráty (nebo odloučení od rodného místa tak, jak se to děje v diasporách)?

Během pandemie byly služby za zemřelé pozastaveny, těla byla pohřbívána byrokraticky, tajně, potichu a bez rozloučení. To samé se děje s těly migrantů v moři – nelegálních migrantů nebo sexuálních pracovníků popravených obchodníky s bílým masem. Na jakých životech tedy záleží? Co udělat, aby byl život hodný zármutku?

 

Soubor Motus založili historik ekonomie Enrico Casagrande  a socioložka Daniela Nicolò v roce 1991. Na scénu vtrhli v devadesátých letech s představeními, která využívala fyzický i emoční účinek a vždy předjímala a popisovala některé z nejkrutějších rozporů současnosti. Profil Motusu má řadu charakteristik: umělecká interdisciplinarita, překonávání hranic mezi uměleckými a společenskovědními obory, výzkum na poli nových technologií, nomádství, spolupráce s umělci nejrůznějších kulturních kořenů, inkluze… Ruku v ruce s divadelní tvorbou soubor vždy rozvíjel intenzivní program veřejných mítinků, workshopů, přednášek či seminářů, a to nejen na italských a světových univerzitách, ale i mezioborových festivalech.

Motus je držitelem mnoha světových ocenění a uznání: hned třikrát například obdrželi hlavní italskou divadelní cenu Ubu. Hráli po celém světě a několikrát vystupovali na významných světových festivalech (Under the Radar v New Yorku, Festival TransAmériques v Montréalu, PuSh Festival ve Vancouveru, Santiago a Mil v Chile, FIBA: Festival Internacional de Buenos Aires, Adelaide Festival v Austrálii nebo Taipei Arts Festival na Tchaj-wanu).  

 

Námět a režie Daniela Nicolò a Enrico Casagrande
Video Vladimir Bertozzi
Ve spolupráci se Silvií Calderoni, Stefanií Tansini a R.Y.F. (Francescou Morello) – písně a hudba
Texty písní Ilenia Caleo a R.Y.F. (Francesca Morello)
Dramaturgická rešerše Ilenia Caleo
Úprava textu a titulky Daniela Nicolò
Překlad Marta Lovato
Technická režie a světla Simona Gallo
Soundscapes Demetrio Cecchitelli
Live sound design Enrico Casagrande
Zvukový technik Martina Ciavatta
Technický asistent Francesco Zanuccoli
Rekvizity a scénické sochy _vvxxii
Produkce Elisa Bartolucci a Francesca Raimondi
Organizace a logistika Shaila Chenet
Propagace a komunikace Marta Lovato a Francesca Lombardi
PR comunicattive.it
Mezinárodní propagace Lisa Gilardino

Produkce Motus aa Teatro di Roma – Teatro Nazionale with Kunstencentrum Vooruit vzw (BE)
Podpořeno rezidenčními centry: L’arboreto – Teatro Dimora | La Corte Ospitale ::: Centro di Residenza Emilia-Romagna a Santarcangelo dei Teatri
Ve spolupráci s AMAT a Comune di Fabriano
S podporou MiC, Regione Emilia-Romagna
Děkujeme HĒI black fashion, Gruppo IVAS