ARCHIV 2004 2005
| 2004 |
2003 | 2002
| 2001 |
2000 | 1999
| 1998 |
4 + 4 dny v pohybu 9. ročník 21. - 28. května 2004 Praha 7 - Stromovka - STAN u Šlechtovy restaurace & divadlo Alfred ve dvoře - scéna pro nové divadlo
|
|
CLUB GUY & RONI (Holandsko) The Language of walls Představení izraelských choreografů Roniho Havera & Guye Weizmana, které je výsledkem dlouhodobého výzkumu ženské exprese, má atmosféru pouličních exhibic a šarvátek dívčího gangu. Šest tanečnic ve strhujícím rytmu živých bicích přeloží téma viruozity, svobody, sesterství do současného tanečního jazyka. Choreografie byla na loňském TANZtheater
INTERNATIONAL v Hannoveru kritikou označena za vrchol
festivalového programu.
"Ženská
bouře jako velké finále: Strhující, dramatické, klidné,
entuziastické a provokující. Spoutaná ženská dynamika, svobodná
a přesto uvnitř hranic, plná energie. V dokonale provedeném
tanci je kompaktně zachycen okouzlující a opojný pocit života."
Produkce: Grand-Theatre Groningen, www.grand-theatre.nl
Podpořili:
the Fonds voor Amateurkunst en Podium kunst, Gemeente en
Provincie Groningen
|
|
CRISTINA
MALDONADO "Fact" Jedná se o dlouhodobý projekt, který vychází z estetiky a filozofie malíře Francise Bacona, projekt, v němž je dovoleno "neznámému, aby bylo aktivní silou díla". Bezprostřední setkání lidí, kultur a myšlenek má přímé následky.
Produkce:
Čtyri dny
|
|
EDUARD GABIA (Rumunsko) "Bonus" Na několik dnů zavřel Eduard oči. Zakusil
slepotu, aby objevil identitu nového prostoru. Představení
Bonus je výsledkem reflexivní snahy porozumět neurčitým
hranicím různých stavů mysli, rozdílům mezi pocitem a obrazem,
vnitřní zkušeností a vizuální informací.
|
|
COMPAGNIE DRIFT (Švýcarsko) "Sound Machine" (divadelní koncert) Jak zaječí moucha, když narazí do rozpálené žárovky? Co říká pan Ryba paní Rybě, když jí žádá o ploutev? Co šeptá růže, když vychází slunce? Co bychom mohli uslyšet v zahradě uprostřed noci, kdybychom měli mnohem citlivější uši? Tyto neznámé zvuky zachytila skupina Drift pomocí speciální techniky a převedla do slyšitelných vlnových délek. Výsledkem je multimediální show někde mezi koncertem, tanečním divadlem a vědeckým sympoziem, poeticky zastřešená surrealismem, dadaismem a jejich vlastní fantazií. DRIFT - V roce 1987 vzniklo duo Jaccard/Schelling, v roce 1992 se rozrostlo na trio Jaccard/Schelling/Bertinelli a od roku 1998 jsou tito Švýcaři známí jako Cie Drift. Jejich typickou vlastností je objevovat subtilní a absurdní humor v každodenním životě a zcela přirozeně jej transformovat do snových divadelních obrazů. Jejich tanec je sofistikovanou kombinací fyzických erupcí, triviální každodenní gestikulace a klaunérie. Pomocí velmi jednoduchých prostředků dokáží vytvářet vizuálně účinné scénické obrazy, plné hravosti a fantazie. Jejich tvorba, která osciluje mezi krutostí a něhou řadí Companie Drift k nejpozoruhodnějším souborům švýcarské taneční scény.
"...důmyslná
rozpustilost v brilantní práci mezinárodně uznávaného curyšského
tria Companie Drift. Skupina používá tanec, hudbu, mluvené
slovo a multi-media, aby publikum pohledem Ernie Kovacse
upozornila na naší obsesi VŠECHNO analyzovat, zatímco maskujeme
nezmapovaná teritoria našich vlastních neuróz. Večer tance
a divadelního umění, který si zapamatujete navěky."
Podpořili: PRO HELVETIA
|
|
COMPAGNIE OLIVIER BODIN (Francie) "When" Multimediální představení Oliviera Bodina se zabývá řečí těla a jeho energií a je založeno na společné tvorbě tanečníků, hudebníků a video umělců. Vychází z předpokladu, že lidská bytost si je vědoma své jedinečné identity, své přítomné existence a konání a že lidské tělo má fyzickou, organickou a spirituální podstatu. Proto každý jeho projev provokuje řadu závažných otázek: Kdy tělo tančí? A co to znamená? Kde je začátek a kde konce akce? Je současný pohyb spojen s minulým nebo budoucím? Vnímáme čas stejně?
Koprodukce: Carré, Scene nationale de Chateau-Gontier, Espace culturel Onyx de St Herblain, Agence de Développement Culturel de la vIlle de St Herblain, Ville de St Herblain
Podpořili: Centre Jean Vilar a Angers, Théatre de l'Hotel de Ville de St Barthélemy d'Anjou, Ville de Segré, Pays Haut-Anjou Segréen, Théatre de Saumur, Théatre de Thouars, Le CNDC d'Angers, M.J.C d'Avrillé, Centre National de la Danse a Pantin
|
|
TORNÁDO
LUE koncert Nahrávku na čtyřstopém magnetofonu vydalo
jako jejich debut dnes už neexistující nakladatelství Zoon
Records v roce 1993. Krátce na to se skupina stala
spolu s Bez ladu a skladu
jednou z nejrespektovanějších slovenských alternativních
skupin v Čechách. Svoji roli určitě sehrálo neobvyklé užívání
češtiny - texty Bohumila Hrabala,
Sylvie Plathové v překladu Jana
Zábrany.
|
|
KREPSKO (Česká republika) "Ada&Pter" Nečekané setkání dvou zdánlivě neslučitelných principů - nutnosti a nemožnosti se přizpůsobit. Představení se soustředí na jedno vyhrazené společné místo, kde si některé postavy vydobyly svá teritoria, svoje vlastní místa, svůj "klid". Ada&Pter může být příběhem kohokoliv, kdo se rozhodne vydat do jiného prostředí, nebo se omylem dostane na cestu jinam. Je to příběh emigranta, který mění místo pro život, maskujícího se vetřelce, obchodníka, potápěče, misionáře, vyžírky, diplomata, trosečníka, kosmonauta, nebo lyžaře. Každý z nás se musí trochu adaptovat. Je to základní předpoklad přežití. Někdy se to někomu nepovede...
Krepsko bylo založeno v roce 2001 a od svého vzniku účinkovalo v divadle Alfred ve dvoře, v experimentálním prostoru Roxy, opakovaně na festivalech Čtyři + čtyři dny v pohybu, Česká taneční platforma, na festivalu Divadelní flora - Olomouc a festivalu Mimorial - Kolín. Dále prezentovali svoji tvorbu v USA, v Maďarsku, v Chorvatsku, v Německu a Kanadě. Specifika tvorby divadla Krepsko tkví v metodě čisté skupinové improvizace, která ústí v ojedinělý výrazový jazyk a originální performační struktury, jež pak uplatňují při tvorbě neimprovizovaných projektů.
"Simultánní kompozice se smyslem pro křehkou vzájemnou balanci skupin a jednotlivců, skvělý timing a smysl pro rytmus, antiromantická image, civilizační tiky, absurdita, nakažení filmovou poetikou..., ...aktéři přicházejí a odcházejí, mají společný cit pro kompozici v prostoru, neustále nastoluji v prostoru křehkou balanc dvojic, trojic, skupin, osamělých postav." Nina Vangeli v Taneční zóně o Krepsku
|
|
VERONIKA ŠVÁBOVÁ (Česká republika) "Mama Luna" Její den opět začíná úkolem. Ten musí splnit. Pak se před ní objeví další nové cíle, řada dalších úkolů. Řešení vede přes nejrůznější složité rituály a ovládnutí extrémních disciplín. Potřebuje odvahu a sílu. Je přece potřeba udělat tolik věcí! V některých životních situacích se prožití obyčejného dne změní v bojovou hru, kdy potřebujeme najít odvahu i k nejbanálnějším činnostem - obléci se, najíst se, vyjít z domu, mluvit s lidmi. Někdy je prostě třeba překonat strach žít. Stačí už jen vstát a začít.
Veronika Švábová (1974) absolvovala taneční konzervatoř Duncan Centre a jeden semestr na taneční katedře New York University v USA. V současné době dokončuje studium na HAMU v Praze, obor taneční věda. Jako tanečnice spolupracovala se S. Sandronim, J. Benešem, B. Látalovou, Divadlem na Voru a divadlem Krepsko. V roce 2001 vytvořila sólovou choreografii Obsessión, (uvedeno v divadle Alfred ve dvoře, v Duncan Centre, v divadle Ponec na České taneční platformě). Od roku 2000 se plaví na divadelní lodi bratří Formanů s představením Nachové plachty. V roce 2003 vytvořila choreografii do opery Kráska a zvíře Philipa Glasse, která byla inscenována Divadlem bratří Formanů v Národním divadle v Praze. Další prací pro Národní divadlo byla choreografie pro Requiem Giuseppe Verdiho (březen 2004).
|
|
DIVADLO ANTENA (Česká republika) "Zahrada" "Věříme v obrazy, které mají pobavit a zůstat pod povrchem k pozdějšímu hlubšímu zamyšlení"
Podpořili:
Ministerstvo kultury ČR, Danish Actor Association,
|
|
TWO FISH (Německo) "Triplicate" - Christiane Müller goes on research Členové berlínské formace Two Fish jsou mladí umělci, jejichž přístup k tvorbě charakterizují velmi osobní otázky: Kdo mě pronásleduje a co to se mnou dělá? Jak to ovlivňuje můj názor na vztahy a jiné lidi? Jaký konflikt vznikne když někdo změní můj rytmus nebo konstrukci mého vnímání? Jaký druh zbraní mám použít, abych se tomu ubránil? A kdo mi je dá? Zabývají se sami sebou a přinášejí na jeviště dokumentární materiál vlastních zkušeností, vztahů, konverzace, tance, oblíbené hudby, her a velkých tajemství. Skupinu Two Fish založila tanečnice a choreografka Angela Schubotová a herec Martin Clausen v roce 2000 na základě spolupráce na stejnojmenném duetu. Společně vytvořili několik dalších představení a jsou rezidentními umělci uměleckého centra Podewil v Berlíně. Diváky i kritiku zaujali bytovou a jevištní verzí triptychu o "Christiane Müller", v němž se zabývají s neodolatelnou autenticitou vlastními zkušenostmi a prožitky. První část se odehrála ve skutečném bytě na berlínské adrese "Gabriel-Max-Str. 2, 1 OG, vlevo" a druhá Christiane Müller goes on research na prázdné scéně a nyní vzniká třetí pokračování "Christiane Müller move", která bude mít opět bytovou a jevištní podobu. Soubor patří k objevům současné berlínské umělecké scény.
"Mluví sami o sobě - jejich minulost, starosti, zájmy - tancují, postupně se sbližují, jejich rozdílnosti spojené společným poutem každodenního života. Mohou být jako my, my můžeme být oni. Je to okouzlující kousek zahraný se šarmem a přirozeností." Independent, 2003
Produkce:
TANZTAGE BERLIN
|
|
FRANKFURTE KUCHE (Německo) inexhaustible (RW) Představení navazuje na sólo Thomase Plischkeho l'homme A SORTIR AVEC son corps z roku 1998. Obecným tématem obou prací je "subverzivita těla", přesněji - obecné mentální abnormality, obsese a perverze. Tvůrci se inspirovali texty divadelního vizionáře Antonina Artauda, dále tvorbou Thomase Harrise a v neposlední řadě i filmem Ridleyho Scotta Hannibal. Autoři - Plischke a Deufertová - odhalili osobní vazby mezi spisovatelem Harrisem, autorem Mlčení jehňátek, Hanibala a Červeného draka a permanentním pacientem psychiatrických klinik Artaudem.
Produkce:
Mouson
|
|
MALA KLINE (Slovinsko) "Campo de 'Fiori" Debut mladé slovinské tanečnice a choreografky
je inspirován životem a dílem renesančního myslitele a filozofa
Giordana Bruna, který
pro svou veřejnou kritiku poměrů a církevní scholastiky
skončil na hranici. Ústředním tématem této meditativní choreografie
je však střet starého a nového světa a dramatická situace
člověka uprostřed složitého labyrintu temné tradice, člověka,
jdoucího za světlem své vlastní vize.
"...Toto je promyšleně strukturované a dokonale provedené taneční sólo, ve kterém Mala Kline používá svou nesmírnou uměleckou sílu k prezentaci vlastního fyzického objevování, coby způsobu existence tanečního subjektu. Současně její narážky na renesanci uzavírají síť významů a reflexí. Je to odvážná a zralá práce, referující o reflektivní taneční poezii a hloubce autorčina přístupu." Katja Praznik, Dnevnik 2004
Produkce:
Zavod EN-KNAP
|
|
COLLECT - IF (Slovinsko) Projekt sedmi performerů z různých tanečních a divadelních skupin (Rosas, Jan Ritsema, Jan Fabre, Damaged Goods, Beton-Tanc a Rebecca Murgi) vznikal na základě sedmi individuálních konceptů, které v následném tvůrčím procesu propojili a nastudovali jako jeden scénář. Umělci pracovali bez předem vytčeného tématu, předem určených rolí a cílů. Po dvou a půl měsících společného hledání našli základní východiska v nerozhodnosti, neefektivitě, nesnesitelnosti svobody a vlastní nepřítomnosti. Výsledkem je pozoruhodný jevištní tvar pohybující se na pomezí současného tance a autorského divadla.
Podpořili: Ministry of Culture of Republic Slovenia and City of Ljubljana, Slovenia
|
|
MARTINE PISANI (Francie) "Slow Down" "Pauza vzniká z pocitu, že perfektně rozumíte, zatímco ve skutečnosti nerozumíte vůbec ničemu" Gilles Clément
Jevištní seance, v níž šest postav odhaluje tajemství a úskalí veřejné prezentace, toho, co znamená "být na scéně". Jejich rozpaky, ztráta orientace, němá prohlášení, ale i sofistikované pohybové sekvence ve stylu "non - dance" diskrétně ironizují každodenní nároky na disciplínu, kreativitu, koncentraci a elán. Tvorba Pisani je spojená s odkazem amerických experimentátorů z okruhu Judson Church Theatre, kteří hledali inspiraci v běžném lidském pohybu, každodenních činnostech a objevovali poezii městských exteriérů. Martine Pisani žije a pracuje v Paříži. Tancem se začala zabývat v 80. letech, navštěvovala workshopy a kursy představitelů americké taneční experimentální vlny 60. let - Davida Gordona a Yvone Rainerové a poté i zakladatelky francouzského nového tance Odille Duboc. Několik let tančila v různých skupinách a také se začala věnovat pedagogice. V roce 1992 založila vlastní skupinu Compagnie du solitaire, pro niž vytvořila choregrafie: Fragments tirés du sommeil (1992), U-Nighted (1993), Le grand combat (1993), L' ou nous sommes (1995), L'air d'aller (1998), Sans (2000), Ce que je regarde me regarde (2001), Slow down (2002).
Utajená senzitivita ve "Slow Down" "Vybaví se nám svět Charliho Chaplina, George Appaixe nebo Jaquese Tatiho. Ve velké míře je zde zastoupen humor, ale není to fraška. Zatímco si představení stále nenašlo vlastní rytmus - protože skutečná komika musí být bez potíží - přesto nakonec zvítězí nad publikem aniž by bylo dotěrné. Ne dosti dotěrné." Libération, 2002
Produkce:
La compagnie du solitaire
|
|
GOHATTO (Itálie) "progetto GDA" Materiál k projektu, který je poctou ženské síle, ale i křehkosti, našli tvůrci v postavě Johanky z Arku. Rozhodně však nevyprávějí její příběh, věnují spíše mystickým, extatickým a tělesným aspektům této legendy. Projekt propojuje tanec, videofilm, živou hudbu, ambientní zvuk do konceptuální scénické instalace, která míří k zachycení pravdy o fragilním, zranitelném a "neznámém" stavu těla.
Anna Albertarelli (1965) - absolvovala psychologii a dějiny umění na boloňské univerzitě. Zabývá se současným tancem a bojovými uměními. Od roku 1987 se věnuje kontaktní improvizaci Studovala v Berlíně v Tanz Fabrik, kde režírovala projekty Duel, First Angel, La Custode. V Itálii spolupracovala s Monicou Franciou a v roce 1994 vytvořila s Catiou Dalla Mutou soubor Amadossalto, v němž společně pracují performeři, hudebníci a tvůrci videoartu. Od roku 1998 rozvíjí výzkum kontaktního tance pro postižené. Od roku 2002 s dalšími italskými choreografy, hudebníky a performery koordinuje "Centrum choreografického výzkumu" v Boloni.
Roberto Passuti (1970) je režisér a skladatel, který se soustřeďuje na multimediální umění. Pracuje jako režisér, kameraman, zvukař, aranžér a light designer. Vedl výzkum na téma "modelování zvuku a zvukové a hudební sochařství". Vystoupil i jako performer v tanečním duetu s Annou Albertarelli. Řada jeho filmů byla prezentována na mezinárodních filmových festivalech. Také se zabývá komponováním filmové hudby.
|
|
ALINE NARI (Itálie) "Air Suite" Úterý 25. 5. - 18:30 POZOR!!! Místo konání: Univerzální prostor NOD, Dlouhá 33, Praha 1
AIR SUITE je choreografií, propojující tanec a původní hudbu pro akordeon a saxofon. Vypráví krátký příběh o samotě a lásce mezi dvěma záhadnými postavami, které se však každá jinak brání a prožívá jiný strach. Představení též vypráví o křehkých momentech, kdy sníme svůj sen o štěstí. Aline Nari - začínala jako tanečnice ve známých divadelních domech Teatro Carlo Felice di Genova a Teatro Regio di Torino. V roce 1997 byla členkou souboru Compagnia Sosta Palmizi a jako tanečnice vystupovala v mnoha choreografiích Raffaelly Giordano a Giorgi Rossiho. Sólové tvorbě se věnuje od roku 2000.
Produkce: Teatri di Vita
|
|
ANDREA ADRIATICO (Itálie) "Anarchie" (film, 11 min) Úterý 25.5. - 21:00 - Stromovka ANARCHIE (2000) je prvním krátkým filmem divadelního režiséra Andrea Adriatica. Dva vojáci tváří v tvář spolu diskutují o sexu, anarchii a ztrátě svobody. Po filmu "Anarchie" natočil Adriatico další krátké filmy a celovečerní filmy, jako např. "Pugni" (byl prezentován na filmovém festivalu v Benátkách) a "Il vento di sera" (prezentován na Berlinale).
Produkce: Teatri di Vita
|
|