Loading...

Čtyři dny | Four days

2003

Festival v areálu bývalé cihelny

Festival Čtyři + čtyři nabízí divadelní hypermarket

Doslova divadelní „hypermarket“ prý bude připomínat osmý ročník festivalu Čtyři + čtyři dny v pohybu, který se letos koná od 24. do 31. října. Obří nákupní centrum v první řadě připomíná rozlehlý objekt bývalé cihelny v Šáreckém údolí v Praze, kam letos organizátoři festival umístili. Přehlídka se tak po loňské zastávce v divadle Ponec vrací do netradičních syrových prostor.

Také letošní koncepce spojující tanec, fyzické divadlo a hudbu evokuje hesla obchodníků „vše pod jednou střechou“. V cihelně diváci navštíví hlavní představení, drobné akce ve festivalovém Hiberbaru, koncerty či ukázky současného českého videoartu. V hale vzniknou tři scény, srdcem festivalu bude právě bar, který oživí umělecké sdružení jednotka skeči na téma hibernace. „Hibernace souvisí s podzimem, kdy se vše ukládá ke klidu a nastává určité zmrtvění. Zároveň by hibernace mohla být východiskem pro živou kulturu, kterou válcuje masová produkce,“ žertuje Tomáš Žižka z organizačního týmu.

Festival představí rekordní počet dvaceti produkcí, z toho čtyři premiéry. Poprvé na Čtyřech dnech vystoupí Japonci, například Tanno Ken’ichi, žák Mina Tanaky, inspirující se punkem, nebo nový objev alternativního divadla Hiroaki Umeda, jenž se zabývá videoartem. Z Británie přijede skupina New Art Club, která přiveze satirický bedekr historie moderního tance nazvaný this is Modern. „New Art Club kombinuje tanec, fyzické divadlo i žánr stand-up komedie, která je postavená na slově. Nicméně skupina slíbila, že se část textu naučí česky,“ říká programový ředitel Pavel Štorek. Představení je prý určeno všem kromě tanečních historiků. Z domácích souborů se festivalu zúčastní například skupina Krepsko s improvizací pro pětadvacet žen různého věku i profesí či Halka Třešňáková s novou inscenací.

Čtyři dny se letos naposled konají na podzim, příští ročník se uskuteční v květnu. „Podzim je festivaly přehuštěný. Na jaře využijeme také exteriéry,“ vysvětlil Štorek.

 

Mladá fronta DNES 16. 10. 2003

Již po deváté se ve dnech 24.-31. října v Praze konal festival Čtyři + čtyři dny v pohybu zaměřený na pohybové divadlo v neobvyklých vesměs industriálních prostorách. Letos tím „obsazeným prostorem“ byl centru dosud nejvzdálenější objekt – prázdná výrobní hala v Šáreckém údolí. Denně se v ni konala dvě až tři představení plus koncert, místní bar obsluhoval divadelní soubor Jednotka. Festival opět dokázal svou „kultovnost“. Vystupující i diváci tvořili jakési „společenství zasvěcených“, kteří si vzájemně předávájí tajné depeše, dorozumívají se jen očima cí doteky prstů, nečekaně se objeví a zase v chladné noci zmizí. Mezi zahraničními performery dostal letos významný prostor japonský underground. Jednou z vystupujících osobností byl i Tanno Ken’ichi. Šokoval punkových zjevem i krátkými pohybovýmičísly na hraně až dětinské naivity, šílenství a punkové rebelie.

Vladimír Hulec, Divadelní noviny