We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. | Více | Accept

Čtyři dny | Four days

2002

Emoce, obrazy a computery v pohybu

Sedmý ročník festivalu 2+4 dny v pohybu, který kříží hudbu, divadlo a výtvarné umění, se uvedením hlavního programu v Ponci a Divadlu Komedie jako by odklonil od své předchozí specifiky.

Festival totiž opustil předchozí působiště – městské nebo industriální prostory, které přestaly sloužit svému účelu. Organizační tým vedený Pavlem Štorkem však dělal co mohl, aby Ponec, alespoň tam, kde to bylo možné, přetvořil k obrazu 4 dnů. Architekt Krištof Kintera natřel fasádu oprýskaného Ponce na růžovo a ozdobil ji i se vstupním schodištěm jako marcipánový dortík, do nějž se vstupovalo skrze vyříznutou obrovskou siluetu ve tvaru lidské postavy, jak jinak než v pohybu.

Poetická výpověď o stáří Vrcholy programu se jako u hyperboly objevily na začátku a na konci. Zahájení patřilo německému choreografu Janu Puschovi, který ve třech sólech s názvem In to the Blue naznačil nové výrazové a významové možnosti digitální projekce v kombinaci s živým lidským tělem. Efektní choreografie provedené třemi různými tanečníky se zabývaly tělem – jeho formálními parametry, poznatelností či prožitkem lidského života skrze tělo. Ve spolupráci s projektem Kanadské sezony v Praze bylo uvedeno představení Somalia Yellow kanadského experimentálního souboru One Yellow Rabbit. Výpověď skutečného člověka – výtvarníka, kapitána Allana Hardinga MacKaye, o nedůstojném působení kanadské armádní mírové mise v Somálsku, byla zajímavou, ale poměrně krotkou uměleckou reflexí tragických událostí z roku 1993. Hudební skupina Velma ze Švýcarska nadchla diváky nejen svým zvukovým světem, ale i vtipně pointovanou performancí, v níž se diváci stali obětí hry s časem, zvukem a obrazem. Produkci 4 dnů se v letošním ročníku podařilo uvést i dvě české premiéry. V Divadle Komedie nastudoval Jan Nebeský novou hru Egona Tobiáše Je na čase, aby se TO změnilo. Skutečným vrcholem festivalu však byla česká premiéra choreografie Otázka pro příští rok Kristýny Lhotákové a Ladislava Soukupa. S Ivou Gottliebovou, paní, která se ve svých 77 letech ocitá poprvé na jevišti, vytvořili představení inspirované jejím osudem, současnými i minulými zkušenostmi. Z tanečních, pohybových obrazů a krátkých textů se skládá krajně osobní, dojemná báseň. Konfrontací mladé tanečnice a staré ženy se vysloví vše o lidském životě jakoby v jednom okamžiku. Je to okamžik, který není lehké unést. V dnešním světě ovládaném kultem mládí se Kristýně Lhotákové a Ladislavu Soukupovi podařilo autenticky a poeticky promluvit o stáří. Iva Gottliebová je skutečná hvězda, která jednou provždy vstoupila do historie taneční alternativy a přitom se mimoděk postarala o naše duše.

Lidové noviny, Kultura, 29.10.2002, Jana Návratová

 

FESTIVAL 2+4 DNY V POHYBU „ZNIČÍ“ KLASIKU

Tanec, pohybové divadlo, performance, literární divadlo. Pražské scény se pro několik příštích týdnů promění v dějiště desítek netradičních představení. V rámci tří mezinárodních festivalů se v české metropoli představí i několik uměleckých souborů světového jména. První z přehlídek, 2+4 dny v pohybu, dnes začíná v Divadle Ponec.

Za svou šestiletou historii proslula nejen obměnami svého názvu (Čtyři dny, 4+4) ale i místem konání. Sedmý ročník se však neodehraje v žádném nedivadelním prostoru – v minulosti se hrálo v tovární hale, pivovaru či v tělocvičně – ale naopak na taneční scéně žižkovského Ponce. Jak však organizátoři prohlašují, i letos se mohou diváci těšit na představení, která rozbíjí tradiční představu o divadelním prostředí. O „destruktivní“ činnosti uvnitř Ponce svědčí i pestře vymalovaná fasáda budovy, kterou má na svědomí – stejně jako stylizovaný bar u vchodu – výtvarník Kryštof Kintera.

Hned úvodní vystoupení naruší přirozené hranice mezi živým tancem a videoprojekcí. Němec Jan Pusch předvede ve třech různých sólech tanec na hraně mezi hmotným a nehmotným, konkrétním a abstraktním, mezi tělem a ideou.

V příkrém kontrastu k precizní práci s tělem Jana Pusche bude zítřejší vystoupení ruské skupiny Akhe Group. Její členové vyznávají „chaos, provokace, rasputinovské vize a čechovovskou ironii“ a jeviště považují za místo kolizí a náhod.

2+4 ve svém programu nabídne i dvě premiéry, obě jsou počinem českých umělců. Režisér Jan Nebeský a textař Egon Tobiáš jsou podepsáni pod představením nazvaném Je na čase, aby se TO změnilo. V Divadle Komedie, kde se premiéra v neděli 20. 10. uskuteční, vystoupí David Prachař a Miloš Mejzlík.

Po úspěchu ve francouzském Belfortu se svým novým projektem Otázka pro příští rok představí tanečnice Kristýna Lhotáková a hudebník Ladislav Soukup. Spolu s nimi vystoupí v české premiéře i sedmasedmdesátiletá Iva Gottliebová. Otázka pro příští rok je totiž inspirovaná jejím životním osudem. Kristýna Lhotáková tak navazuje na své předchozí projekty, ve kterých si všímá detailů lidského chování.

Na přehlídku 2+4 dny v pohybu na konci října naváže festival Konfrontace. Program obou pořadů obohatí projekt Kanadská sezóna, který v Praze představí několik předních souborů severoamerické země.

2+4 dny v pohybu, Divadlo Ponec, Husitská 24a.
Podrobný program na adrese www.ctyridny.cz
Cena vstupenek činí 200 Kč.

Hospodářské noviny, Magdalena Váňová, 16.10.2002