Genet – Bridel – König – Dohnal
Deník zloděje
8. 10. Neděle | 18:30 | Kasárna Karlín | ||
10. 10. Úterý | 19:00 | Kasárna Karlín |
Honba za nemožnou Nicotou
Mysteriózní opera na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela pro jednoho činoherce – zpěváka (Miloslav König) s hudbou Martina Dohnala v režii Jana Nebeského.
Výchozí idea: Tereza Marečková
Scénář: Miloslav König
Živá i nahraná hudba: Martin Dohnal
Kostýmy a rekvizity: Petra Vlachynská
Scénografie a režie: Jan Nebeský
Účinkují: Miloslav König a Martin Dohnal (klavír)Jean Genet se kočkuje s Bedřichem Bridelem, současná imaginace z okraje společnosti s imaginací barokní. Zvláštní a odvážné propojení deníků „prokletého“ dramatika, spisovatele a recidivisty Jeana Geneta, v nichž popisuje svou jedinečně sebedestruktivní filozofii zločinu a krásy, s významnou českou básnickou skladbou z doby baroka autora Bedřich Bridela Co Bůh? Člověk?, nabízí provokující směs a nečekané vazby. Narcistní a bezohledně infantilní deník plný rozkoše, strachu a vzdoru proti jakékoli autoritě, se překvapivě ladně vine k prudkému a horkokrevnému vyznání a zanícení Bridela, který leží u nohou svého Boha, jako Genet leží pod nohami toho kterého milence. V obou textech kypí příbuzná touha a volání, podobná horečka těla, které chce patřit. Splynout. Nalézt Ráj. Extrémní pnutí mezi tělem a duší, jejich svár v baroku mnohokrát popsaný, se naplňuje v činech a vztazích žitých Genetem. Prožívání vlastní nízkosti jako vědomě přijaté pozice se přibližuje sladkému ponížení Bridela, který rýmuje jako děcko, v pravidelném rytmu a bez okras: „Já nad slámu, květ, seno,/ jako pléva jsem laciný,/ i nad žabí plemeno,/ špatnější, i nad luštiny;/ já pravdy stín zatmělý,/ nejsem něco, než nijakost,/ já jsem šat, střep zetlelý,/ mrcha, mrva, kůže a kost.“ Barokní zpěv střídají důvěrná, leč věcná sdělení prostituta a zloděje.
Jan Nebeský – vystudoval činoherní režii na DAMU, působil mj. v divadle v Hradci Králové, v pražském Činoherním klubu, v Divadle Komedie, spolupracoval s činohrou Národního divadla a s experimentálním prostorem NoD Roxy. Působí též jako pedagog DAMU.
Martin Dohnal – absolvoval obor hudební skladby na JAMU v Brně, působil v undergroundové kapele „Pro pocit jistoty“, jako skladatel i herec v Ochotnickém kroužku v Brně a v HaDivadle. Komponuje orchestrální, varhanní a komorní skladby, scénickou i filmovou hudbu aj.
Miloslav König – absolvent DAMU, působil v Divadle v Dlouhé, v hlavních rolích muzikálů Divadla Ta Fantastika a od roku 2013 v Divadle Na zábradlí. Patří k zakládajícím členům Divadla Masopust. Vydal též několik sólových hudebních nosičů.
Divadlo Masopust – obecně prospěšná společnost Masopust je nezávislé divadlo, které od roku 2008 působí v oblasti dramaturgické archeologie propojené se současnými tématy a obrazivou režií. Od roku 2017 dočasně hostuje v Divadle Komedie.
Délka představení: 80 min.