Loading...

Čtyři dny | Four days

Tomáš Vaněk (ČR)

26.–30. května 2010, Pécs (Maďarsko)

v rámci projektu „Apartment Adventure – Tour“
spolupořadatel: PLACCC / Art that takes you by suprise
International Festival of Site-specific Performance 26.–30. května 2010, Pécs (Maďarsko)

Vizuální umělec Tomáš Vaněk představuje v Pécsi své zvukové sochy

Tomáš Vaněk (*1966) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. V 2. polovině 90. let působil ve volném seskupení Bezhlavý jezdec, jejíž členové se nezvykle rychle stali lídry mladé generace. Tomáš Vaněk se tehdy, konkrétně v roce 1999, začal věnovat akcím a intervencím koncipovaným pro určité místo a situaci. Od počátku do dnešních dnů je zastřešuje jednotným názvem Particip, i když jde o velmi odlišné druhy vstupů do architektonických, percepčních, funkčních, komunikačních či sociálních vztahů, které ho na určitém místě zaujaly. V průběhu devíti let lze rovněž pozorovat Vaňkovo směřování od výtvarných transformací a doplnění konkrétního místa k performanci, k práci s jazykem a zvukovým instalacím.

Počet Participů překročil číslo devadesát a součet autorových samostatných výstav a účastí na přehlídkách je ještě vyšší. V roce 2001 Vaněk získal Cenu Jindřicha Chalupeckého. Pozornost veřejnosti tehdy upoutaly především sprejované motivy z kreseb Josefa Lady, u nichž podtrhl erotičnost Ladových ženských figur a které byly cenzurovány kvůli protestům dědiců Ladových autorských práv. V témže roce Vaněk poprvé vystavoval v Českých Budějovicích. Na kolektivní výstavě Sleva 20 procent pokryl stěny největšího ze sálů galerie otisky stovek „špinavých“ míčů různých velikostí. Od roku 2007 je Vaněk členem rady galerie tranzitdisplay. Už od roku 2000 je členem sdružení PAS (Produkce aktivit současnosti). Sdružení například realizovalo rozměrné centrální dílo pro novou budovu Národní technické knihovny v pražských Dejvicích, stavěnou podle unikátního návrhu architektonického studia Projektil.

(Zdroj Jiří Ptáček)

Participy Tomáše Vaňka

Své projekty Tomáš Vaněk nazývá podle funkčního potenciálu, který artikulují, jako „participy“ a „distributy“. Série participů byla zahájena v roce 1999, kdy vznikla první sprayem provedená kresba podle šablony, umístěná ve veřejném prostoru. Vaněk opustil vymezený prostor pro prezentaci umění a vstoupil do prostředí, ve kterém mu konkurují sprayeři, stickeři a různorodá městská vizuální a grafická kultura. Projekty z kategorie distributů, mezi nimiž má výrazné místo projekt neo-samizdatu, formulují paralelní možnosti šíření informací mimo standardizované a komercionalizované struktury. Vaněk pracuje se sociální autenticitou, která umění posouvá do roviny bezprostředního komunikačního experimentu v reálných podmínkách současnosti. Definuje nové formáty uměleckého díla, jeho funkcí a jeho prezentace.

(Zdroj VVP – AVU)

http://www.particip.tv/

(pouze v angličtině:)

heatrical thriller and apartment-adventure-tour – PLACCC takes Pécs

Art that takes you by surprise – In May PLACCC Festival is here to transform the Cultural Capital of Europe and shed new light on the city of Pécs

Cutting-edge artistic experiences await all who will attend in PLACCC Festival between 26 and 30 May. Become a voyeur and witness a theatrical thriller in the backyard of a family home, take part in an apartment-adventure-tour that will introduce you to intimate productions in Pécs’s Uran City and discover land art installations, living „monuments“ created in downtown Pécs. After two successful editions in Budapest, PLACCC takes Pécs to show how site-specific performance and public art can transform urban spaces. With the collaboration of Hungarian and international artists, re-discover the city as a beautiful setting for new adventures.

On 28 and 29 May PLACCC Pécs will present the internationally acknowledged Dutch Compagnie Dakar for the first time in Hungary. Their performance Disposition of Life is a unique experience where spectators become voyeurs in the garden of a family home and witness a theatrical thriller that stages the unthinkable. What happens when strangers invade your home? What if the intruder refuses to leave and stays?

Seated in the real-life setting of a house in the midst of a residential area, the audience will be voyeur and accomplice to the strange happenings.
A refreshing theatrical treat, Compagnie Dakar will send a chill down our spine, while showing how drama can unfold off stage.

Pécs artists form the core of PLACCC Festival and amongst others, the Déli Szél (Southern Wind) artists‘ collective will surprise us with site-specific installations in the centre of Pécs. Appearing in the most unusual locations, their work aims to re-interpret the urban landscape and shed new light on the relationship of local and outsider. Shelter, a series of land art creations made especially for the festival will bring intimacy to public space. The installations can be visited throughout PLACCC Pécs and some will potentially become permanent monuments of the city.

Uran City Explorer is a joint venture of local and international artists and aims to show us a different side of Pécs’s ambivalent district Uran City.
Two by two, spectators will be embark on the apartment-adventure-tour, zigzaging between different generations of housing developments, to arrive from one apartment to the next. In each flat a new artistic experience awaits them, ranging from performances to installations and interactive situations. Conceived in collaboration with theatre makers, visual artists and architects, Uran City Explorer is based on the everyday life and context of Uran City, but at the same time offers a new take on a stereotypical view of this district.
Alongside Hungarian Pécs- and Budapest-based collaborators, the project includes the work of Tomáš Vaněk, an acknowledged Czech visual artist who will create a site-specific sound installation especially for PLACCC Pécs, as part of an international cooperation Places of Act – Use Your Public Space piloted by Four Days Association (Prague, CZ).

PLACCC Festival was launched in 2008 with the aim of introducing the genre of site-specific performance to the Hungarian public and to inspire local artists to create site-specifically. Artists draw inspiration from well-known sites and objects of our everyday urban existence in order to transform them and re-define them in a refreshing way. They use the city as a stage and invite us to re-discover it with them. In the first edition of PLACCC, in 2008 spectators ‚learned to fly‘ in the courtyard of the former Socialist Party Academy, were taken on an exciting bicycle journey into their inner thoughts and memories and joined the search for love in a shopping mall. 2009 brought other forms of artistic thrills: an opera in slang in the underground labyrinth of a cave, concrete mixer trucks were transformed into giant urban disco balls, derelict basement doors were re-decorated in vibrant colors and algae was used to clean smog-infused city air, while the passers-by themselves could participate in building ‚community couches‘ from recycled material in one of the popular squares of Budapest.

In 2010 PLACCC is back to show that the city is more than a setting or a stage, it is an inexhaustable source of inspiration and play.
If you are convinced that you know Pécs and the places that you pass by daily, PLACCC Festival is here to prove you wrong and invite you to look at the city with a fresh eye.
Come, re-discover and enjoy.

 

More information at: www.placcc.hu

PLACCC Pécs is organized by Artopolis Association and is part of the Pécs 2010 – Cultural Capital of Europe programme.

Partners: Pécs 2010 – Cultural Capital of Europe, Hungarofest Nonprofit Ltd, Royal Netherlands Embassy, Summa Artium – Krisztina Polgár Foundation, Visegrad Fund, Four Days Association, Prague City Council, Ministry of Culture – Czech Republic, Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest

Discover the atmosphere of last year’s Budapest edition on film: http://www.youtube.com/watch?v=GbFvBKqk4oU