Dva roky se autorský tým zabýval nejrůznějšími tématy, která byla od průběhu covidu aktuální – např. uspořádáním světa s ohledem na „menší a slabé“, současnou komunikací, představou o ideálu muže, světem jako místem, které je vytvořeno jen pro některé z nás, emoční vyspělostí…atd. Projekt o křehkosti, na niž mají právo i muži, začal četbou knihy Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men od autorky Criado Perez a brzy po ní přišla kniha The will to change – men, maskulinity and love od Bell Hooks. V průběhu celého procesu se budoucí inscenace neustále vyvíjela, protože se neustále vršily další podněty, např. mocenské kauzy na vysokých školách, zveřejněné případy zneužívání. Zůstal původní název a touha najít tvar, který bude nejlépe vypovídat o tom, o čem se často mlčí, protože je to považováno za trapné.
„Experimentujeme s hranicemi toho, co a jak dokážeme v divadle říct, a taky s tím, co ještě je divadlo. Neklademe si žánrové, formální ani výrazové hranice, divadelní tvar chápeme jako svobodné teritorium, kde je možné vše. Dokonce si i beztrestně zaplakat. Zkoumáme stereotypy, normy a očekávání, které jsme se naučili, které jsme si nechali vnutit, které jsme si vytvořili, které jsme si zautomatizovali a snažíme se je odlupovat. Hledáme, jak toto “odlupování” zpracovat jevištně. Ptáme se, jak komunikovat, abychom nikomu nic nevnucovali, ale zároveň dokázali vyjádřit to, co cítíme. Svět kolem nás je takový, jaký si ho uděláme. Jsme za něj zodpovědní. Hledáme na jevišti svět, v němž by měly/i být vidět všechny/všichni takové/takoví, jaké/jací jsou i s jejich emocemi.”
Jiří Šimek, Peter Šavel a Marta Ljubková
Soubor Ufftenživot tvoří Sára Arnstein, Jiří Šimek, jevištní mistr Štěpán Hejzlar a od roku 2020 producentka Tereza Tomášová. Tvorba Ufftenživot kombinuje disciplíny, hledá nové cesty scénického vyjádření a posouvá hranice divadla jako takového. Skrze výzkum, improvizace a experimentování postupně krystalizuje forma výsledné inscenace. Charakteristickým rysem tvorby souboru je i důraz na přítomnost diváka a performera, na jejich vzájemný vztah tady a teď, obnaženost a jednoduchost sdělení.
Od roku 2013, kdy soubor vznikl, vytvořil sedm autorských inscenací: Králíček (2013, DAMU), GoG (2014, Studio ALTA), Loneliness & stuff (2016, Studio ALTA), KEEP CALM (2017, Alfred ve dvoře), Neboj aneb show tanečníka Jiříka (2018, Cross Attic) Wors of Apology (2019, NOD) a What’s Happening (2019, Palác Akropolis). Vedle vedení workshopů se příležitostně členové souboru věnují moderování kulturních událostí (Día de los muertos 2016, Alfred ve dvoře; Den tance 2017, Studio ALTA; předávání cen české divadelní DNA v rámci festivalu Malá inventura). Jejich projekt souboru, KEEP CALM (2017) byl v anketě i-divadlo nominován na Nejlepší alternativní inscenaci roku. Sára Arnsteinová se v téže anketě stala vítězkou v kategorii Nejlepší ženský herecký výkon v alternativním divadle za rok 2017. V roce 2020 byl soubor nominován na cenu Česká divadelní DNA zejména za unikátní přístup k divákům.
Peter Šavel je slovenský tanečník, choreograf a pedagog žijící v Bruselu. Vystudoval taneční pedagogiku na Vysoké škole múzických umení v Bratislavě a ve studiích pokračoval v proslulé bruselské škole P.A.R.T.S., kterou absolvoval v roce 2010. V letech 2014–2017 byl rezidenčním umělcem Charleroi Danses v Bruselu a spolupracuje též s organizací Kunst/Werk jako tanečník a “umělecký satelit”. V ČR spolupracuje se Studiem Alta. Jeho díla byla několikrát vybraná v rámci platformy Aerowaves do Top 20 – Boys who Like to Play with Dolls s Terezou Ondrovou, Much More Than Nothing s ME–SA, BAKKHEIA s Bod.Y. Jeho nejnovější díla jsou spolupráce se seskupením mimoOs na inscenaci TETSU – The Energy That Shapes Us a s Jiřím Šimkem& UFFTENŽIVOT na díle Whoman.
Jiří Šimek se věnuje se autorské tvorbě a je spoluzakladatelem souboru Ufftenživot. Absolvoval katedru alternativního a loutkového divadla v atelieru herectví Petry Tejnorové na DAMU. Jako herec/performer hostuje v nezávislých divadelních projektech a účinkuje ve filmech a v televizi. Ve své autorské tvorbě se zabývá efektivním propojením fyzického divadla, tance, improvizace slampoetry a nových médií. Jeho poslední autorská práce je sólová inscenace Words of Apology (2019) . Od roku 2020 je také producentem a moderátorem podcastu „Život on Air“, který je platformou souboru Ufftenživot pro to, co se do divadla nevešlo.
Web projektu, který je mapou a záznamem vzniku celého procesu: www.neviditelnazena.cz
Performeři: Jiří Šimek, Peter Šavel
Dramaturgická a kreativní spolupráce: Marta Ljubková
Technická podpora a Lightdesign: Štěpán Hejzlar, Zuzana Režná
Pohybová spolupráce: Martina Hajdyla Lacová
Produkce: Tereza Tomášová, Ludmila Vacková & Jiří Šimek
Producenti: Studio ALTA (ALT@RT, z. ú.), Ufftenživot
Koproducent: Moving Station (Johan, z. ú.)
Rezidenční pobyty (chronologicky): Velvarská kostka, Rezi.dance v lese, Sprang Scene (Norsko / Norway), Baerum Kulturhus (Sandvika – Norsko / Norway), Studio ALTA, Moving Station
Podpořili: MHMP a MKČR
Inscenace Whoman je součástí projektu „Spolupráce kulturních domů: Studio ALTA, Baerum Kulturhus a Black Box Teater“, který je podpořen z finančních mechanismů EHP (EEA grants). Příjemcem dotace je ALT@RT z.ú.
Projekt ve Stanici Galaxie vzniká ve spolupráci: Studio ALTA, 4 + 4 dny v pohybu a Danceconnected