“… Na osice listí vadne,
dyž uvadne, dolů spadne.
Také-li já tak uvadnu,
dyž uvadnu, dolů spadnu?”
česká lidová píseň
Jsme na začátku nebo na konci? Poslední záchvěvy, dohasínající oheň… pohroma živlu nebo extatický stav? Stav totálního štěstí, nebo nezměrné utrpení? Nebo jen každodenní únava ze všednosti dní? Je třeba spočinout. Zůstat chvíli na místě. Kde ještě před chvílí hořel oheň, je nyní klid. Těla jsou vyčerpaná, čas se zpomalil. Konečně odpočinek. Ale jak dlouho se to dá vydržet? Vnímání času se u živých organismů liší. Snahou člověka je být co nejrychlejší a nejproduktivnější, hodnotu však vidí ve stálosti a trvanlivosti. Kořenový systém, ze kterého vyrůstá, tvoří základy naší existence. Navzájem se podporujeme a tvoříme společenství. Z tvárných těl, která při hledání cesty sílí, se stávají stabilní opory.
Tremula znamená chvění, třes, ale také je to latinský název pro osiku. Pro artistku Elišku Brtnickou, tanečnici Markétu Vackovou a režisérku Janu Stárkovou se kvalita křehkého chvění stala východiskem pro objevování pohybového materiálu. Svoje umělecké přístupy budované na čisté tělesné fyzikalitě dále rozvíjely ve spolupráci s hudebním skladatelem Ianem Mikyskou a vizuálním umělcem Pavlem Havrdou.
Eliška Brtnická je artistka, performerka, choreografka, dramaturgyně a režisérka. Vystudovala obor nonverbální divadlo na pražské HAMU, kde absolvovala i doktorské studium zaměřené na současný cirkus. V roce 2010 založila soubor Cirkus Mlejn, pod jehož jménem vytváří své projekty. V roce 2017 absolvovala na prestižní francouzské cirkusové škole CNAC v Châlons-en-Champagne celoroční kurz cirkusové dramaturgie. Působí také jako dramaturgyně mezinárodního festivalu Fun Fatale. Její sólo Enola bylo zahrnuto do Top 50 Czech Performance Collection.
Markéta Vacovská je choreografka, tanečnice a performerka působící v Praze a v Plzni. Vystudovala obor nonverbální divadlo na HAMU v Praze. Od roku 2009 je členkou mezinárodně uznávaného souboru Spitfire Company, s nímž vytvořila přes desítku inscenací jako interpretka a/nebo choreografka. Za inscenaci One Step Before the Fall, která vznikla v její choreografii spolu s režisérem Petrem Boháčem a hudebnicí Lenkou Dusilovou, obdržela mnohá tuzemská a zahraniční ocenění, například titul Tanečnice roku v rámci festivalu Česká taneční platforma, The Herald Angel Award (Edinburgh Fringe), cenu Divadelních novin a cenu Next Wave za choreografii, prestižní Aerowaves Priority Companies 2014 a širší nominaci na cenu Thálie. Za svůj autorský projekt Odloučení, který vznikl z potřeby autorky mluvit o tabuizovaném tématu úmrtí dítěte, získala spolu s hudebnicí Sárou Vondráškovou aka Never Sol ocenění v rámci festivalu Česká taneční platforma za výjimečný počin a interpretaci a širší nominaci na Cenu Thálie 2022.
Jako performerka a choreografka spolupracovala s mnoha dalšími českými uskupeními, mj. Divadlo Kolonie, Studio Hrdinů, Tantehorse, Cirkus Mlejn, Cirkus TeTy či plzeňskými Tuto Cirk. V současné době spolutvoří taneční komunitu DanceWell, kde působí jako jedna z lektorů tanečních lekcí pro lidi (nejen) s Parkinsonovou chorobou. Aktivně se podílí na vzniku performativních projektů pod hlavičkou souboru Tantehorse spolu s Miřenkou Čechovou. A působí jako terénní pracovnice Programu včasné péče v organizaci TADY A TEĎ, o. p. s.
Jana Stárková je režisérka, dramaturgyně, performerka, pedagožka a spoluzakladatelka umělecké skupiny Špatné divadlo. Spolupracuje na evropském projektu Unlock the City!, který se věnuje dramaturgii veřejného prostoru. Spolupodílela se na projektech Kulturunezastavis, Televize Naživo a inscenacích Lavabo, Ó, Effugio, Euchrid a další. Dříve zastávala post dramaturgyně souboru Cirk La Putyka a byla location managerkou performančního programu PQ2023. Ve své tvorbě se věnuje primárně pohybovému a tanečnímu cirkusu a je hrdou členkou pěveckého sboru Veselé chvíle.
Z umně vycizelovaného, systematicky a funkčně vrstveného díla s ústrojnou a živou integrací pohybu, zvuku a obrazu organicky vyplývá pozvolné sblížení performance a instalace, jejichž finální prolnutí je nabíledni. (Marie Kobrlová, Opera Plus)
Koncept a tvorba: Martina Hajdyla, Eliška Brtnická, Jana Stárková
Interpretace: Martina Hajdyla / Markéta Vacovská, Eliška Brtnická
Hudba: Ian Mikyska
Scénografie a světelný design: Pavel Havrda
Kostýmy: Petra Vlachynská
Hudební interpretace: Ian Mikyska, Jakub Švejnar / Jaroslav Čermín Noga
Pohybová spolupráce: Kristián Mensa
Technická spolupráce: Sebastián Vích
Foto: Alex Chudá, Vojtěch Brtnický, Michal Hančovský
Grafika: Jozef Ondrík
Social media: Alice Krajčírová
Produkce: Eva Roškaňuková, Jiří Hajdyla / ME-SA
Koprodukce: Studio ALTA
Partneři projektu: Cirqueon, REZI.dance, SE.S.TA
Projekt ve Stanici Galaxie vzniká ve spolupráci: Studio ALTA, 4 + 4 dny v pohybu a Danceconnected
Projekt z veřejných zdrojů podpořili: Magistrát hlavního města Praha, Ministerstvo kultury České republiky, Státní fond kultury ČR
https://www.altart.cz/alta-tours/