Loading...

Čtyři dny | Four days

Kono atari no dokoka (Někde tady)

Michikazu Matsune & Martine Pisani (Japonsko/Rakousko, Francie)

7. 10. Pondělí 20:00 ARCHA+ Online prodej vstupenek
8. 10. Úterý 20:00 ARCHA+ Online prodej vstupenek
Cena: 450 / 250 Kč

Tři umělci – japonsko-rakouský performer Michikazu Matsune, francouzská choreografka Martine Pisani a její životní partner, holandský malíř a performer Theo Kooijman se setkávají na jevišti, aby se vrátili k počátkům svých kariér. Mapují, jak se umělecká tvorba a životopisy prolínají, a vydávají se společně na cestu časem a prostorem, aby hledali minulost a její význam v současnosti. V roce 2005 se v rezidenčním centru Tanzquartier Wien setkali a Martine Pisani a Michikazu Matsune. V následujících letech se jejich cesty čas od času protínaly. Takové dlouhodobé umělecké vztahy vyvolávají otázku: Co zůstane z tance, když představení skončí? Archivy, osobní vzpomínky, sdílené anekdoty a představy, to vše slouží ke sledování jejich aktivit v 80. a 90. letech 20. století. Kono atari no dokoka (Někde tady) je místem zároveň vzdáleným i tak blízkým, s rozmazanými, ale důvěrně známými obrysy, cestou v čase a prostoru. Z pláže v Kóbe do přístavu v Marseille, z Paříže do Vídně nebo ještě někam jinam… mezi řádky osobních příběhů se začíná objevovat kolektivní paměť. Mezi půvabně prostou poezií, humorem, a především něhou rekonstruují to, co zbylo z minulosti a vstupuje do přítomnosti.

„Jejich cesta časem  a prostorem stírá hranice, zmenšuje vzdálenosti, překrývá epochy a kombinuje jazyky ve věčné přítomnosti imaginace.“ – Rosita Boisseau, Le Monde

 

Michikazu Matsune se narodil v japonském Kóbe, od 90. let žije a pracuje ve Vídni. Na pomezí dokumentu a konceptuální performance, kde se setkávají poezie, humor, absurdita a kritika, se ve své tvorbě zabývá vztahem mezi identitou a globalizací, akcí a jazykem, veřejným a soukromým, jako například ve filmech Goodbye (2016), All Together (2018) nebo Mitsouko & Mitsuko (2021). Matsune vyučuje performativní praxi a působí jako hostující lektor na Univerzitě umění v Linci a na Islandské univerzitě umění. V současné době je součástí mentorského programu Akademie výtvarných umění ve Vídni.

Martine Pisani pochází z Marseille, působí od 80. let 20. století jako choreografka v Paříži. V roce 1992 založila soubor Compagnie du Solitaire a vytvořila více než dvacet představení, například Le grand combat (1993), sans (2000), Undated (2017) a Bouillir le vide, un récital (2020). Její skupinové představení Slow Down bylo uvedeno v Tanzquartier Wien v roce 2005 a v roce 2008 systoulia v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu v Praze. Její hravý a poetický svět, vzdálený veškerému formalismu, zkoumá význam pohybu a uměřenost představení. Žije nedaleko Paříže s nizozemským malířem a performerem Theo Kooijmanem, který v souboru působí od jeho založení jako tanečník, asistent a scénograf.

 

Délka představení: 75 min.
V angličtině, francouzštině, japonštině a němčině
Titulky v češtině a angličtině

 

 

Koncept: Michikazu Matsune v dialogu s Martine Pisani. Na motivy raných děl Martine Pisani S Theo Kooijmanem, Michikazu Matsune, Martine Pisani
Světelný design: Ludovic Rivière
Video: Michikazu Matsune, Maximillian Pramatarov
Umělecká zpětná vazba: Miwa Negoro, Ludovic Rivière, Anne Lenglet Hudební spolupráce: Miwa Negoro, Ludovic Rivière, Anne Lenglet
Videoprovoz: Anne Lenglet
Překlad, korektury: Marion Schwartz, Brian Haman
Titulky (česká premiéra): AZ Translation
Koncepce publikace: Michikazu Matsune, Miwa Negoro
Návrh publikace: Aki Namba
Videodokumentace: Markus Gradwohl
Management: Franziska Zaida Schrammel, Frauke Niemann
Produkce: Studio Matsune, La compagnie du solitaire

Koprodukce: Festival d’Avignon, Tanzquartier Wien, Maison de la Culture d’Amiens, fabrik Potsdam, SPRING Performing Arts Festival Utrecht

Ve spolupráci: La Briqueterie Centre de développement chorégraphique national, Les Laboratoires d’Aubervilliers, Centre national de la danse (Pantin)

Za podpory: Ministère de la Culture Drac Île-de-France, the Municipal Department of Cultural Affairs, Vienna, the Austrian Federal Ministry of Arts, Culture, Civil Service and Sports, the Austrian Cultural Forum Paris, Fonds Transfabrik (France, Germany), ONDA – The French office for contemporary performing arts circulation

Kreace pro Festival d’Avignon 2023