Other
Use, Other Worlds, Zhodnocení projektu Other Use, Other Worlds, Other Reality
Mezinárodní performing art projekt vycházel ze zkušeností lidí, kteří iniciovali či mají zkušenosti z proměnou bývalých industriálních budov na kulturní a umělecká centra. Vznik kulturních a uměleckých center v západní Evropě v 60.-70. letech (Velká Britanie, Německo) a 70. letech (Francie, Belgie, Holandsko, ad.) minulého století zásadně proměnil evropské kulturní prostředí a inicioval rozvoj mnoha nových významných uměleckých projektů a uměleckých skupin. Společenské změny a proměny ekonomické struktury v 90. letech 20. století u nás přinesly ukončení provozu mnohých výrobních objektů a areálů. Důsledkem zastavení neprosperujících výrob, ale i tradičních odvětví, tak v našich podmínkách začalo narůstat množství uvolněných industriálních budov a areálů. A tak se začaly objevovat otázky typu:„Co s nimi? Ponechat osudu? Zbourat? Opravit? Jak znovu využít?“ Mnohé divadelní prostory v České republice nereflektují aktuální potřeby současného tanečního a divadelního umění, a tak mladé nastupující umělecké generaci chybí multifunční prostory pro uměleckou tvorbu a prezentaci. Na základě mnohaletého výzkumu a evropské spolupráce jsme iniciovali projekt, který by velmi transparentně odargumentoval politikům, kulturním pracovníkům a v neposlední řadě umělcům a studentům uměleckých škol modely kulturního využití bývalých industriálních budov a areálů v Německu a Holandsku. Jak využívat historické a průmyslové budovy a jiná netradiční místa pro prezentaci umění? Jakou společenskou, kulturní a ekonomickou roli sehrála revitalizace těchto míst v Německu a Holansku?
Nový projekt využil rozdílné kulturně – politické zkušenosti našich partnerů v německých a holandských městech. Projekt opustil tradiční systém repertoárového divadla s vlastním uměleckým souborem a hledal nové využiti bývalých industriálních budov jako otevřené místo pro studia, ateliéry, zkušebny, kde jsou prezentována různá taneční, divadelní, hudební, filmová a multi-mediální představení. Tato koncepce byla u nás, kde je tradice českého repertoárového divadla hluboce zakořeněna a kde má téměř každá divadelní budova svůj vlastní umělecký soubor, něčím nezvyklým a výjimečným.
FÁZE PROJEKTU
zmapování
a dokumentace kulturních, uměleckých a rezidenčních
center v místech
bývalých průmyslových objektů a areálů v Německu
a Holandsku (fotodokumentace, dramaturgie, produkce,
struktura, historie, financování). Příklady úspěšných konverzí opuštěných či původní funkci již nesloužících industriálních budov a areálů v Německu > Berlin: Dock 11, Pumpwerk, Radialsystem, TanzFabrik; Bochum: Jahrhunderthalle, Friedlicher Nachbar; Bremen: Schlachthof, Schwankhalle; Dortmund: Depot; Düsseldorf: Tanzhaus NRW; Dresden: Motorhalle; Duisburg: Gebläsehalle, Kraftzentrale; Essen: Maschinenhaus Zeche Carl, Salzlager Kokerei Zollverein, PACT Zollverein; Gladbeck: Maschinenhalle der Zeche Zweckel; Hamburg: Kampnagel; Herne: Flottmann-Hallen; Langendeer: Kulturzentrum Bahnhof; Leipzig: Spinnerei / NATO ; Potsdam: Fabrik Potsdam; Weimar: E- Werk
zmapování a dokumentace autentického stavu některých průmyslových objektů a areálů v České republice s ohledem na nové využití jako kulturních, uměleckých a rezidenčních center.
Příklady ohrožených industriálních objektů v ČR> bývalá Akciová ledárna v Praze-Braníku, pivovar v Postoloprtech, Jižní nádraží v Plzni, průmyslové areály Ostravy, železárny v Kladně, pivovar Broumov, Pacoldova vápenka v Chuchli, Moravan Brno, Obuvnické závody ve Zlíně, pivovar v Kostelci nad Černými lesy, kotelna v Hostinném atd.
Příklady úspěšných konverzí opuštěných či původní funkci již nesloužících industriálních budov a areálů v ČR> Galerie Vaňkovka – Brno (bývalá slévárna), Galerie moderního umění – Praha 7 (bývalá továrna na stroje), Karlín Studios – Praha 8 (bývalý areál ČKD), Galerie Futura – Praha 5 (bývalá modelárna), C.k. Solnice – České Budějovice (bývalá Solnice), La Fabrika – Praha 7 (bývalá slévárna), ad.
mezinárodní performing art sympozium - prezentace projektu - odborné příspěvky českých a zahraničních kurátorů a uměleckých ředitelů „post-indistriálních“ kulturních, uměleckých a rezidenčních center, dále filmové projekce tanečních a divadelních projektů v netradičních prostorech v České republice, Německu a Holandsku, doprovodný umělecký program. Symposium proběhlo během 2 dnů, ve kterých se představili čeští a zahraniční umělci, architekti, scénografové, památkáři, sociologové, organizátoři a další přizvaní odborníci různých profesí. Mezioborovým záběrem symposia tak vznikla co nejširší platforma pro výměnu zkušeností a prezentaci zajímavého kulturního fenoménu jakým je revitalizace industriálních budov a areálů v Evropě.
Podpořili:
|
|
||