We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. | More info | Accept

Čtyři dny | Four days

Noční vidění za jasného dne

Pozorování v současném českém videu. Pásmo videí z Videoarchivu VVP AVU.

/ Videoart
  • Denně / , Radniční domy
  • Sobota 8. 10. / 15:00, Radniční domy
    / Komentované promítání s kurátorkou Slávou Sobotovičovou za přítomnosti autorů filmů

 

I když slovo archiv v názvu Videoarchivu VVP AVU evokuje historii, v tomto případě tuto asociaci záměrně potlačujeme. Vybíráme převážně z děl umělců patřících k nejmladší generaci, většinou studentů nebo nedávných absolventů českých uměleckých vysokých škol.

Zastoupení autoři:

Dana Balážová, Pavla Dundálková, Kateřina Konvalinová, Barbora Kropáčková, Dita Lamačová, Artur Magrot, Marie Lukáčová a Jakub Roček, Vojtěch Novák a Andrew Hauner, Vojtěch Pollák

Připravila Sláva Sobotovičová (VVP AVU)

 

Pozorování směřuje k odhalení podstatných souvislostí. Pozorovatel má mít zdravé smyslové orgány, schopnost přesného odhadu, schopnost koncentrace pozornosti (cca 20 minut), oproštění se od negativních vlivů, oproštění se od předsudků a zaujatosti, vedení bezprostředních a přesných záznamů.
vytrženo z textu hesla Pozorování na wikipedii)

Kamera může být pro umělce prodloužením smyslového orgánu, okem, které navíc zároveň pořizuje záznam. „Zaujatost“ pohledu a následně zápisu je ovšem v případě uměleckého výzkumu klíčovou hodnotou: právě „zaujetí“ nejen pohání vznik díla, ale má také fatální vliv na jeho výslední podobu. Soustředění vyžaduje eliminaci zbytečných informací, je něčím jako nočním viděním za světla. Kritéria v rozlišování mezi tím, co je a co není zbytečná informace, se odvíjí od tušení toho, co chceme vidět, slyšet, najít. Chtění předpokládá emoci a vůli. Celý tento řetězec implikací pak samozřejmě znamená, že výsledek bádání bude zmanipulovaný.

Pro pásmo videí, které jsme z materiálů Videoarchivu VVP AVU připravili pro letošní ročník festivalu 4+4 dny v pohybu, téměř nelze „pozorování“, „výzkum“ ani „subjektivitu“ deklarovat jako témata, protože umění vycházející ze záznamu se jim z podstaty nevyhne. Ve vybraných dílech vidíme potenciál uvažovat o výzkumu a subjektivitě různými způsoby, třeba směrem k pozorování jako exponování pozorovatele samotného, pohledu jako kritice, nebo bdělosti jako přípravě na událost či prostě jenom budoucnost.

 

Videoarchiv Vědecko-výzkumného pracoviště AVU vznikl v roce 2007 jako systematická sbírka českého videoartu a videodokumentace umění. Zahrnuje převážně období od 80. let 20. století do současnosti. Obsah sbírky je průběžně zveřejňován v internetové databázi.

Kromě využití materiálů ve výzkumné, pedagogické a kurátorské činnosti pořádá VVP AVU promítání pro veřejnost, od roku 2011 vydává Edici VIDA, v níž publikuje tématické výběry na DVD a od roku 2012 zveřejňuje vybraná videa na stránkách internetové televize Artyčok.tv v rubrice Okno do videoarchivu.

Více informací na http://vvp.avu.cz/videoarchiv/o-videoarchivu/

 

Otevřeno:
po – pá: 16 – 22 h
so – ne: 14 – 22 h

 

8. 10. 15:00
Komentované promítání s kurátorkou Slávou Sobotovičovou za přítomnosti autorů filmů