We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. | Více | Accept

Čtyři dny | Four days

4+4 dny v pohybu 2019 – zahraniční divadlo / tanec

 

5.10. DIVADLO ARCHA / 20:00

Jeremy WADE (USA / Německo): THE CLEARING

Jeremy Wade se dlouhodobě věnuje tématům péče, léčby, zdraví a podpory. Exponuje nadměrnou zranitelnost a staví se kriticky k mechanismům, které vyvíjejí násilí vůči lidem a přírodě. Wade vychází z queer a feministických strategií, z etiky vztahů a subjektivity zombie. Jeho díla jsou znepokojující a provokující. Jeho nová produkce je halucinogenní demontáží kusů reality volající po solidaritě a snaze řešit problémy, transformovat společenské struktury a jevy, které nás činí nemocnými.

VÍCE ›

 

6.10. DIVADLO ARCHA / 20:00

Samira Elagoz (Finsko / Nizozemsko): COCK, COCK…Who’s There?

Centrem pozornosti mladé finské umělkyně s egyptskými kořeny jsou muži. Má k tomu dobrý důvod – stala se obětí znásilnění a svoji zkušenost transformuje do dokumentární roviny. Jakkoli je její tvorba osobní, dotýká se širších socio-politických témat, jako je osamělost v digitálním světě, performativnost v reálných situacích či kampaň MeToo.

VÍCE ›

 

 

7.10. DIVADLO ARCHA / 20:00

GÉRALD KURDIAN (FRANCIE): Hot Bodies – Stand Up

Za použití živé elektronické hudby, performativních sekvencí, zpěvu, tance, videa a dokumentárních filmů vytváří Gérald Kurdian synergie, v nichž znovu ožívají metamorfózy sexuálních revolucí 20. a 21. století. Jeho smyslná koláž v textech exponuje feministický a queer aktivismus, uvádí rozhovory s lidmi, jejichž koncept sexuality a/nebo genderu stojí mimo zažité stereotypy.

VÍCE ›

 

 

8.10. DIVADLO PONEC / 20:00

Niv Sheinfeld & Oren Laor (Izrael): THE THIRD DANCE

Umělecká i partnerská dvojice Niv Sheinfeld a Oren Laor se vracejí do Prahy s krajně osobními tématy. Jak jsme si mohli přečíst v jedné z dosud publikovaných kritik, jejich „Třetí tanec je ochoten riskovat všechno“. Patnáct let společné tvorby a života je přivedlo k reflexi lásky, smrtelnosti a osobní potřeby uznání. Romantická taneční gesta, patos Mahlerovy hudby, koš květin – různá klišé navazují na společnou uměleckou minulost, na „show“, která je spojuje. V maximálně otevřeném prostoru a v těsné blízkosti publika jsou to však jejich zralá těla, co soucitným gestem odhaluje celou osobní historii, stejně jako pravdu o čase a lásce.

VÍCE ›

 

 

9.10. DIVADLO ARCHA / 20:00

Louis Vanhaverbeke (Belgie): MIKADO REMIX

Jedna z nejčastějších otázek zadávaných do vyhledávače Google zní: Jak mám být normální? Většinou se přesně dozvíme, co je abnormální, ale co je obsahem normality, zůstane vágní a nezodpovězené. Louis Vanhaverbeke ve své nejnovější produkci zkoumá hranice normality.

VÍCE ›

 

 

10.10. DIVADLO ARCHA / 20:00

Silke Huysmans & Hannes Dereere (Brazílie / Belgie): MINING STORIES

V horách brazilského těžebního regionu Minas Gerais se 5. listopadu 2015 zhroutila přehrada obsahující toxický důlní odpad. Než se vlila do čtyř set mil dlouhé řeky Doce, pohřbila zničující povodeň bahna několik vesnic. Oblast, kde více než tři ze čtyř lidí pracují v těžebním průmyslu, katastrofa přivedla do stavu tabula rasa. Silke Huysmans vyrůstala v Minas Gerais, jen několik kilometrů od místa, kde ke katastrofě došlo. O dvacet let později se vrátila do Brazílie s Hannesem Dereerem, aby si promluvila s lidmi, kteří byli incidentem zasaženi.

VÍCE ›

 

 

11.10. DIVADLO PONEC / 20:00

TRAJAL HARRELL (USA): Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)/Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church

Na začátku šedesátých let se v New Yorku začaly současně, a přitom nezávisle na sobě vyvíjet dvě taneční tradice, dva taneční styly. V Greenwich Village skupina umělců soustředěných kolem skladatele Roberta Dunna zkoumala v odsvěceném kostele Judson Church principy každodenního pohybu – analyzovali chůzi, sed na židli, pohyb se smetákem apod. Reagovali tím na spektakulárnost, narativnost, expresivitu moderního tance (modern dance) a hledali současnější výraz. Jejich experimentální tvorba vstoupila do dějin jako taneční postmoderna.

VÍCE ›

 

 

12.10. DOX+ / 18:00

Sorour Darabi (ÍrÁn / Francie): SAVUŠUN

V lednu si šíité připomínají legendu o šlechetném perském princi Šávašovi, který dobrovolně podstoupil mučení a prošel plameny, aby tak podal důkaz o vlastní nevině a očistil svou pověst od zlé pomluvy. Na ulicích, náměstích či ve svatyních se na jeho počest scházejí lidé, aby společně prožili smutek a žal, gesticky znázornili bolest, strach – a také aby dali průchod emocím volajícím po odplatě a násilí. Šavašun znamená doslova „oplakávání Šávaše“ a íránský umělec Sorour Darabi z této historicko-mytologické látky rozvinul ódu na zranitelnost.

VÍCE ›

 

 

12.10. DIVADLO ARCHA / 20:00

NTANDO CELE (JAR / ŠVÝCARSKO): BLACK OFF

Autorce a protagonistce této živé hudební stand-up comedy bylo deset let, když pustili Nelsona Mandelu z vězení, a bylo jí čtrnáct, když v Jihoafrické republice, kde se narodila, apartheid oficiálně skončil. I když je její rodná země už více než dvacet let demokracií, rasismus je v ní všudypřítomný. A nejen tam. Na rasismus v různé podobě Ntando naráží i ve Švýcarsku, kde v současnosti působí: nejčastěji ve formě ignorance. Švýcaři tvrdí, že nejsou spojeni s kolonialismem, a proto jsou vůči rasismu méně citliví. V jejich uměleckém světě – v televizi, divadle – jsou však umělci jiného než evropského backgroundu stále často konotováni jako „exotičtí“, „nativní“, „divocí“ apod.

VÍCE ›